Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Minst 60 högskolepoäng.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Denna kurs är en introduktion till den globala kulturpolitikens historia och dess effekter på vår samtid, antropocen. Studenterna studerar och analyserar teorier, forskningsmetoder och fallstudier för att diskutera och undersöka hur kulturpolitiken påverkar den kulturella produktionen i antropocen. Här undersöks hur estetik styrs genom kulturpolitik och vilken inverkan kulturen kan antas ha på global och lokal nivå.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. visa kunskap om och förståelse för principerna för kulturpolitik,
2. visa förmåga att beskriva och diskutera olika tillämpningar av kulturpolitik, deras politiska rationaliteter och epistemologiska rötter,
3. visa förmåga att kritiskt reflektera över sin egen roll och position som forskare,
4. relatera till, kontextualisera och diskutera metoder i lässeminarier med kamrater, lärare och specialister inom olika områden.
Föreläsningar, seminarier, workshops och läsgrupper.
- 2 position papers (6+6 hp, betygsskala A–U).
- Obligatorisk närvaro på och bidrag under seminarier (3 hp, bedöms som godkänt eller underkänt).
Omprov kommer att ges i enlighet med studenternas rättigheter och skyldigheter. Omprov för seminarier kommer att genomföras i andra former, såsom kortare skrivna reflektioner om de missade seminarieämnena.
Bennett, T. (1995). The Multiplication of Culture’s Utility. Critical Inquiry, 21(4), 861–889.
Dean, C. (2006). The Trouble with (The Term) Art. Art Journal, 65(2), 24–32. https://doi.org/10.2307/20068464
Macfarlane, R. (2025). Is a River Alive? Penguin Books Ltd.
Mangset, P. (2020). The end of cultural policy? International Journal of Cultural Policy, 26(3), 398–411. https://doi.org/10.1080/10286632.2018.1500560
Maxwell, R., & Miller, T. (2017). Greening cultural policy. International Journal of Cultural Policy, 23(2), 174–185. https://doi.org/10.1080/10286632.2017.1280786
Menger, P.-M. (2014). European cultural policies and the ‘creative industries’ turn. In K. Thomas & J. Chan (Eds.), Handbook of Research on Creativity (pp. 479–492). Edward Elgar Publishing.
Morton, T. (2021). All art is ecological. Penguin Books.
Wiktor-Mach, D. (2020). What role for culture in the age of sustainable development? UNESCO’s advocacy in the 2030 Agenda negotiations. International Journal of Cultural Policy, 26(3), 312–327. https://doi.org/10.1080/10286632.2018.1534841
Kompletterande artiklar, litteratur och andra medier, omfattande högst 300 sidor, kommer att tillhandahållas.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.