Kursplan våren 2028
Kursplan våren 2028
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
- Examen i Medieteknik på kandidat-eller ingenjörsnivå, eller motsvarande. Exempel på motsvarande examen inkluderar, men är inte begränsad till: datavetenskap, informatik, informationssystem, människa-datorinteraktion, interaktionsdesign,media/IT management, spelutveckling, medie-och kommunikationsvetenskap och digitala kulturstudier. Examen måste vara på minst 180 hp.
- Motsvarande Engelska 6 från svensk gymnasieskola.
- Minst 60 avklarade högskolepoäng inom programmet Media Technology: Strategic Media Development, Master’s Programme (Two Year).
Huvudområde
CTMET / Medieteknik
Fördjupningsnivå
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Medieteknik och kan ingå i examensfordringarna för Masterexamen (120 hp) i Medieteknik.
Innehåll
- Kursen inkluderar författande av en masteruppsats inom ämnet medieteknik samt utveckling av en utforskare prototyp, artefakt, modell eller liknande.
- Arbetet med mastersuppsatsen inkluderar identifiering av forskningsområde samt utformning av inriktning problemformulering, val och granskning av relevant litteratur, design och genomförande av en empirisk studie samt teoretiskt informerad analys.
- Kursen inkluderar kritisk granskning av andras såväl som egna texter i relation till vetenskapliga, samhälleliga och etiska frågeställningar.
Lärandemål
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för vetenskaplig kunskap och praktisk förmåga inom den för mastersuppsatsen relevanta delar av det medietekniska fältet.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Planera och implementera forskningsprocesser.
- Identifiera, formulera och hantera komplexa frågor på ett kritiskt, självständigt och kreativt sätt.
- Kritiskt granska existerande forskning av relevans för mastersuppsatsen.
- Välja, anpassa och använda lämpliga metodologier och forskningsmetoder.
- Välja, anpassa och använda lämpliga prototypmetoder.
- Självständigt genomföra ett forskningsprojekt inom givna tidsramar.
- Visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera slutsatser i dialog med olika grupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Bedöma och värdera vetenskapliga arbeten med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska frågeställningar.
- Identifiera behov av ytterligare kunskap.
Arbetsformer
Kursen bygger företrädesvis på självständigt arbete, samt handledning och seminarier.
Bedömningsformer
Studenternas prestationer bedöms genom
• Projektplan (3 hp, UG) – lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11
• Uppsats (25 hp, UA) – lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
• muntliga presentationer (1hp, UG) – lärandemål 9
• skriftlig och muntlig opposition (1 hp, UG) – lärandemål 1, 5, 10, 11
För godkänt betyg krävs att kursens alla fyra delar är avslutade och godkända. Kursens slutbetyg baseras på betyget för momentet uppsats.
Kurslitteratur
- Kursen har ingen bestämd kurslitteratur utan denna bestäms individuellt i samråd med handledare.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som
anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.