Kursplan våren 2028
Kursplan våren 2028
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL214C Idrott och lärande: Fysisk aktivitet i förändring (genomgången)
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan eller grundskolans senare år.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förmåga att använda idrottslärans former. Studenten ska även utveckla sin förståelse för såväl kroppsideal som hållbar utveckling samt frågor om rum och lärmiljöer, som gynnar elevers lärande i en skola för alla. Vidare ska studenten utveckla sina kunskaper om näringsfysiologiska och motionspsykologiska begrepp.
Näringsfysiologi med koppling till idrott, motion och träning diskuteras. Sjukdomstillstånd, beroendeframkallande medel och doping behandlas med utgångspunkt i vad som kan uppstå i samband med undervisning i skolan. Studenterna arbetar även med grundläggande begrepp inom motionspsykologin.
Studenterna ska även vidareutveckla sin förmåga att använda idrottslärans former. Särskilt fokus läggs på grundläggande begrepp samt hur man kan anpassa och organisera undervisning inom formerna friidrott, gymnastik, bollform och dans.
Föreställningar om kroppen och kroppsideal behandlas och problematiseras. Synen på kroppen analyseras även utifrån normer, funktionalitet och sociala, språkliga samt genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande i den kulturellt heterogena skolan. Dessutom arbetar studenterna med utgångspunkt från inkluderande perspektiv i en skola för alla, varvid bedömning och betygssättning lyfts i ämnet idrott och hälsa.
I kursen diskuteras hur samhället ska möta och planera för hållbar utveckling såväl lokalt som globalt, särskilt relaterat till friluftsliv och att orientera. I detta sammanhang diskuteras även hur undervisning kan anpassas till olika rum och lärmiljöer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara och resonera om grundläggande begrepp inom näringsfysiologi, samt redogöra för grundläggande sjukdomslära av relevans för undervisning i ämne idrott och hälsa
- förklara grundläggande begrepp inom motionspsykologi
- förklara och diskutera begrepp inom, samt genomföra och problematisera undervisning i idrottslära med särskilt fokus på bollspel, dans, friidrott och gymnastik
- analysera och problematisera synen på kroppen ur ett individ-, samhälls- och mångfaldsperspektiv samt diskutera dess konsekvenser för undervisning och bedömning i idrott och hälsa i en skola för alla
- redogöra för och reflektera över perspektiv på hållbar utveckling samt anpassa undervisning till olika rum och lärmiljöer med särskilt fokus på friluftsliv och att orientera
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, laborationer, tillämpningar, grupparbete, individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår friluftsliv med övernattningar på annan ort.
I kursen ingår obligatoriska praktiska moment och seminarier. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet.
Bedömningsformer
Prov 1: Salstentamen och laboration 3 hp (Sit-in exam and Laboratory work, 3 credits). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Laborationer, muntlig presentation och skriftligt underlag (Laboratory work, Oral presentation and Paper) 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 3: Muntlig presentation, gestaltning och skriftligt underlag (Oral presentation, Performance and Paper) 3hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Prov 4: Muntlig presentation, laboration och skriftligt arbete (Oral Presentation, Laboratory Work and Paper) 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Undervisning och omtentamen i friluftsliv, vilken genomförs på annan ort, sker vid nästa tillfälle kursmomentet anordnas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Tema 1
Berg, Christina, Ellegård, Lars & Larsson Christel (2021). Näringslära för högskolan. Upplaga 7. Liber. (s. 163–172, 191–251, 257–265, 277–299, 316–322) (110 s.).
Ekblom, Maria, Ekblom, Örjan, Nyberg, Gunn & Norén Selinus, Eva (2021). Fysisk aktivitet och hjärnhälsa – en bok för skolan. Stockholm: Natur & Kultur (96 s.). (Tillgänglig via internet).
Paulsson, Johan & Svalner, Daniel (2018). Idrott och hälsa 1 & 2. Malmö: Roos och Tegnér. (s. 171–177, 252–262) (16 s.).
Tema 2
Bergin, Daniel & Rydén, Anders (red.) (2018). Grundträning i Friidrott 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker (156 s.).
Butler, Joy I. (2016).Playing Fair. Champaign, Ill: Human Kinetics. (kap. 1, 2, 5, 12) (69 s.).
Engdahl, Christopher, Heikkinen, Satu & Arvidson, Markus (red.) (2022). Hur kan vi förstå rörelse? Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik. Stockholm: Liber. (242s.).
Mattson, Torun & Larsson, Håkan. (2021). ‘There is no right or wrong way’: exploring expressive dance assignments in physical education. Physical education and Sport Pedagogy. 26(2), 123–136 (13s.).
Nyberg, Gunn & Larsson, Håkan. (2021). Rörelseförmåga i idrott och hälsa. En bok om rörelse, kunskap och lärande. Studentlitteratur: Lund. (175s.).
Styrke, Britt-Marie (red.). (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber (s. 25–69)(49 s.).
Särnbrink, Björn (2023). Didaktiska modeller för lärande i bollspel. I Lundvall, Suzanne. & Frisk, Anders. (2023). Boll och bollspel i skolan: lek, lärande och rörelse (Första upplagan.). Liber. S 84–101 (16 s.).
Tema 3
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (s. 123–139)(16 s.).
Larneby, Marie (2016) Transcending gender hierarchies? Young people and floorball in Swedish school sport. Sport in Society. 19 (8–9), (s.1202–1213) (16 s).
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (kap. 1–3, 7, 15–16 (95 s.).
Nyberg, Gunn & Larsson, Håkan. (2021). Rörelseförmåga i idrott och hälsa. En bok om rörelse, kunskap och lärande. Studentlitteratur: Lund. (Kap. 6, 20 s.)
Penney, Dawn; Jeanes, Ruth; O’Connor, Justen, & Alfrey, Laura. (2017). Re-theorising inclusion and reframing inclusive practice in physical education. International Journal of Inclusive Education, 22(10), 1062–1077. (16 s.). https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1414888
Schubring, Astrid; Bergentoft, Helene & Barker, Dean. (2021). Teaching on body ideals in physical education: a lesson study in Swedish upper secondary school. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 12 (3), s. 232–250 (18 s). https://doi.org/10.1080/25742981.2020.1869048
Skolforskningsinstitutet (2020). Systematisk översikt - En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel (74 s.). Tillgänglig via internet.
Skolinspektionen (2018). Kvalitetsgranskning av ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9 Stockholm: Skolinspektionen. (s.4–8, 44–58)(18 s.). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2010). På pojkars planhalva? Rapport. Stockholm: Skolverket (90s.) Tillgänglig via internet.
Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro: Örebro universitet. (s. 17–48)(31s.).
Styrdokument och stödmaterial från Skolverket tillkommer.
Tema 4
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. (s. 79–150, 217–255) (129 s.).
Greilert, Lars (2016). Banläggning. SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97)(22 s.).
Nilsson, Kerstin. (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. (Kap.1, 3.3, 3.4, 3.5 och 10) (26 s.). Tillgänglig via internet.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.