Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV216A Didaktik och undervisning i förskola (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om naturvetenskap och teknik i relation till förskolans utbildning och undervisning.
Delkurs 1: Ämneskunskaper i naturvetenskap och teknik, 7.5 hp
I delkursen studeras ämneskunskaper, begrepp och ämnesspecifika fenomen inom naturvetenskap och teknik med relevans för förskolan. Med hjälp av ämneskunskaper och ett ämnesdidaktiskt språk diskuteras lekens betydelse för barns lärande i förhållande till naturvetenskap och teknik. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Delkurs 2: Naturvetenskap och teknik i utbildning och undervisning, 7.5 hp
Delkursen behandlar barns möjligheter att möta, pröva och utmanas inom naturvetenskap och teknik i förskolan, vilket problematiseras i förhållande till hållbar utveckling. Med utgångspunkt i pragmatisk teori planerar, genomför, analyserar och värderar studenten undervisning inom naturvetenskap och teknik, där såväl analoga som digitala aspekter i undervisningen beaktas. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Delkurs 1: Ämneskunskaper i naturvetenskap och teknik, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. beskriva och förklara ämnesspecifika fenomen, begrepp och samband inom naturvetenskap och teknik,
2. diskutera lekens betydelse för barns lärande inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling.
Delkurs 2: Naturvetenskap och teknik i utbildning och undervisning, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. kommunicera och resonera om naturvetenskap och teknik med ett ämnesdidaktiskt språk,
2. genomföra, analysera och värdera naturvetenskap- och teknikutvecklande undervisning med utgångspunkt i pragmatisk teori,
3. problematisera undervisning i naturvetenskap och teknik i förhållande till hållbar utveckling.
Delkurs 1: Ämneskunskaper i naturvetenskap och teknik, 7,5 hp
Delkursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar, seminarier och workshops. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Delkurs 2: Naturvetenskap och teknik i utbildning och undervisning, 7.5 hp
Delkursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar, seminarier och workshops. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Delkurs 1: Ämneskunskaper i naturvetenskap och teknik, 7,5 hp
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig examination.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 2: Naturvetenskap och teknik i utbildning och undervisning, 7.5 hp
Samtliga lärandemål examineras genom en muntlig examination.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänt på kursens samtliga prov.
Delkurs 1: Ämneskunskaper i naturvetenskap och teknik, 7,5 hp
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2020). Naturvetenskapens bärande idéer: för förskollärare. Malmö: Gleerups förlag (245 s)
Att förändra vår värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling (2016). Stockholm: Regeringskansliet (38 s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Stockholm: Norstedts (160 s)
Olanders, Marit (red.) (2022). Hållbarhet och egenmakt i förskolan. Lund: Studentlitteratur (156 s)
Sundberg, Bodil; Areljung, Sofie; Due, Karin; Ottander, Christina & Tellgren, Britt (2020). Förskolans naturvetenskap i praktiken. Malmö: Gleerups (131 s)
Skolverket (u.å): Hållfasta och stabila konstruktioner. (16 s) (Tillgänglig på Canvas.)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Delkurs 2: Naturvetenskap och teknik i utbildning och undervisning, 7,5 hp
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2020). Naturvetenskapens bärande idéer: för förskollärare. Malmö: Gleerups förlag (245 s)
Att förändra vår värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling(2016). Stockholm: Regeringskansliet (38 s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Stockholm: Norstedts (160 s)
Hedefalk, Maria (2014). Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling. Uppsala: Uppsala universitet (s. 16-49) (33 s) (tillgänglig på internet)
Olanders, Marit (red.) (2022). Hållbarhet och egenmakt i förskolan. Lund: Studentlitteratur (156 s)
Sundberg, Bodil; Areljung, Sofie; Due, Karin; Ottander, Christina & Tellgren, Britt (2020). Förskolans naturvetenskap i praktiken. Malmö: Gleerups (131 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan . Lund: Studentlitteratur (s. 301–359) (58 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.