Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: TL217C Teknik och lärande: Perspektiv på teknik (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om tekniska lösningar och tekniska system i samhället. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sina ämnesdidaktiska kunskaper avseende teknikutveckling och hållbar utveckling.
I kursen diskuteras tekniska lösningar som kan användas för att täcka människans primära behov samt förhållandet mellan teknikutveckling, samhällsutveckling och miljökonsekvenser.
Olika sätt att organisera teknikundervisning som utgår från elevernas närmiljö diskuteras samt hur arbetssätt och redovisningsformer kan varieras för att uppmuntra till kreativa och estetiska uttrycksformer.
Kursen utgår från sex av målen i Agenda 2030: Livsmedelsförsörjning och hållbart jordbruk, vatten och sanitet, städer, konsumtion och produktion, tillförlitlighet och hållbar energi samt klimatförändringar och dess konsekvenser.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och visualisera tekniska system som bidrar till att tillgodose människans behov av vatten och mat samt kunna argumentera för och emot olika lösningar med avseende på hållbar utveckling
- planera undervisning som behandlar hur tekniska lösningar i samhället kan anpassas för att skapa hållbar utveckling
- beskriva hur man inom teknikämnet kan stödja kreativa och estetiska uttrycksformer
- beskriva och visualisera tekniska system som bidrar till att tillgodose människans behov av energi samt kunna argumentera för och emot olika lösningar med avseende på hållbar utveckling.
Kursen innehåller varierade arbetsformer, t.ex. föreläsningar, workshops och diskussioner. I kursen förutsätts att studenten självständigt genomför såväl studiebesök som andra läraktiviteter ute i samhället. Kommunikation inom kursen sker via webbaserad kommunikationsplattform.
Kursens praktiska moment, studiebesök och litteraturseminarier är obligatoriska.
Prov 1: Muntlig och digital presentation (Oral and Digital Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Muntlig presentation och en skriven text (Oral Presentation and a Written Text), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Prov 3: Teknisk konstruktion och en digital presentation (Technical Construction and a Digital Presentation), 5 hp. I detta prov examineras mål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning
Areskoug, Mats & Eliasson, Per (2017). Energi för hållbar utveckling: naturvetenskap, miljö och teknik i ett historiskt perspektiv. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. (150 s, i samråd med kursens lärare)
Citrohn, Björn & Lovén, Kenneth (2022). Stella Teknik 7-9. (Första upplagan). Stockholm: Natur & Kultur. (312 s)
Gulliksson, Håkan & Holmgren, Ulf (2021). Hållbar utveckling: teknik, samhälle och livskvalitet. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. (150 s, i samråd med kursens lärare)
Jönsson, Anders (2023). Lärande bedömning. (Sjätte upplagan). Malmö: Gleerups. (100 s, i samråd med kursens lärare)
Karlsson, Anders. & Brink, Helen. (2017). Teknik. (Första upplagan). Stockholm: Liber. (196 s)
Artiklar och elektroniska resurser ska tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.