Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV254B Specialpedagogiska villkor och uppdrag (genomgången).
Inget huvudområde
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 eller grundskolans årskurs 4-6.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper inom bedömning, betygssystem och betygsättning samt dessas roll i relation till skolans kompenserande uppdrag och utifrån ett nationellt såväl som internationellt perspektiv.
I kursen bearbetas och diskuteras centrala begrepp och perspektiv på bedömning, betygssystem och betygsättning såväl nationellt som internationellt. Vidare bearbetas studenternas förmåga att skapa bedömningsunderlag som dokumenterar, synliggör och kommunicerar elevernas kunskapsprocesser och förmåga. Särskilt beaktas bedömningens och betygsättningens roll utifrån skolans kompensatoriska uppdrag och värdegrund.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. redogöra för centrala begrepp och perspektiv inom bedömning, betygsystem och betygsättning nationellt såväl som internationellt
2. ge exempel på och skapa bedömningsunderlag som dokumenterar, synliggör och kommunicerar elevernas kunskapsprocesser och förmågor
Färdighet och förmåga
3. analysera elevers kunskapsprocesser och förmågor utifrån centrala begrepp och perspektiv inom bedömning, betygsystem och betygsättning
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier, reflektioner samt föreläsningar (varav en del kan vara digitala). Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare baserat på att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och kollegialt lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Mål 1 examineras i form av en muntlig presentation.
Mål 2 och 3 examineras i form av en skriftlig hemtentamen som består av en konstruktion av bedömningsmatrisersekvens som ingår i arbetet med skriftlig reflektion och analys av densamma.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på den skriftliga inlämningen där mål 2 och 3 examineras.
Alm, J. (2015). Lärandematriser : att få eleven att förstå (1. uppl. ed.). Gothia fortbildning. (195 s)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare.(Andra upplagan). Studentlitteratur. Kap 14 & 15 (33 s.)
Insulander, Eva & Selander, Staffan (red.) (2023). Att bli lärare. Liber. Kap 10-15 (ca 40 s)
Jönsson, Anders (2020). Lärande bedömning. (6 uppl.). Gleerups. (184 s.)
Lundgren, Ulf. P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (Femte utgåvan). Natur och kultur. Kap. 15-17 (ca 110 s)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Reviderad 2022. (2022). Skolverket. Tillgänglig via nätet.
Wahlström, Ninni (2023). Läroplansteori och didaktik. (Tredje upplagan.) Gleerups Utbildning AB. (Kap. 2, 3 & 7)
Strömquist S (2023) Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Gleerups. (288 s.)
SFS 2010:800. Skollag. Tillgänglig via internet.
SFS 2018:1197. Lag om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter. Tillgänglig via internet.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur i mindre omfattning kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.