Avancerad nivå
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp, yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård 60hp och erbjuds under termin 2.
Kursen består av två delkurser. Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om teorier och modeller för ledarskap, organisationer och patientsäkerhet. Dessa kunskaper reflekteras utifrån ett jämställdhetsperspektiv för att självständigt kunna leda arbetet inom sluten och primärkommunal medicinsk vård.
Kursen syftar även till att utveckla kunskaper inom kvalitetsarbete och förbättringskunskap för att kunna leda ett promotivt och preventivt arbete utifrån hållbarhetsutveckling.
Delkurser
Delkurs 1. Ledarskap i teori, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas teorier och modeller för ledarskap, patientsäkerhet och hälso- och sjukvårdens organisation kopplat till specialistsjuksköterskans ledarskap. Lagar, styrdokument och riktlinjer samt forskning diskuteras utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
Delkurs 2. Ledarskap i praktik med fokus på promotion och prevention, 5,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar på tillämpning av kvalitetsarbete och förbättringskunskap för att kunna leda ett promotivt och preventivt arbete utifrån hållbarhetsutveckling för specialistsjuksköterskans ledarskap inom sluten och primärkommunal medicinsk vård. Vidare diskuteras ledarskap och utvecklingsarbete kopplat till informatik.
Delkurs 1. Ledarskap i teori, 2 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- kritiskt redogöra för teorier och modeller för ledarskap, hälso- och sjukvårdens organisation samt patientsäkerhet, och
- förklara och argumentera för lagar, regelverk och styrdokument som är av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap utifrån ett reflekterande jämställdhetsperspektiv.
Delkurs 2. Ledarskap i praktik med fokus på promotion och prevention, 5,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- planera ett kvalitets- och förbättringsarbete kopplat till promotion och prevention inom sjukhusvård och primärkommunal medicinsk vård, och
- kritiskt reflektera utifrån evidens över planerat förbättringsarbete utifrån specialistsjuksköterskans ledarskap, hållbarhetsutveckling samt informatik.
Delkurs 1. Ledarskap i teori, 2 hp
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1-2 uppnås genom deltagande vid undervisningen i form av föreläsningar, seminarium och egna studier.
Delkurs 2. Ledarskap i praktik med fokus på promotion och prevention, 5,5 hp
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 och 2 uppnås genom egna studier, obligatoriskt samtal med vårdchef, föreläsningar och seminarier.
Delkurs 1. Ledarskap i teori, 2 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-2 examineras i form av en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Fokus vid bedömning ligger på studentens förmåga att redogöra för teorier och modeller för ledarskap och organisation samt för lagar, regelverk och styrdokument som är av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap och patientsäkerhet samt ur ett jämställdhetsperspektiv. För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat i del 1 av den för kursen gemensamma individuella skriftliga inlämningsuppgiften. För väl godkänt betyg krävs väl godkänt resultat på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
Delkurs 2. Ledarskap i praktik med fokus på promotion och prevention, 5,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Delkurs 2 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift som presenteras och kritiskt diskuteras vid ett examinerande seminarium. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga till vetenskapligt förankrad kritisk reflektion om ledarskap i förhållande till kvalitets- och förbättringsarbete.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften. För väl godkänt betyg krävs väl godkänt resultat på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt resultat på delkurs 1 och delkurs 2. För väl godkänt betyg på hela kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på de individuella skriftliga inlämningsuppgifterna i delkurs 1 och 2.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1. Ledarskap i teori, 2 hp
¤ markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
¤ Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 600s.
Lundin K, Sandström B, (2020) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240s.
Delkurs 2. Ledarskap i praktik med fokus på promotion och prevention, 5,5 hp
¤ markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
¤ Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 600s.
Larsson C, Murdaugh CL, Parsons MA, Pender NJ, (2021) Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur. 328s
Martin L, (2018) Informatik i vården Hälsoinformatik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 296s
¤ Polit DF, Beck CT, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 11th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 592s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.