Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Verksamhetsförlagd utbildning IV

Engelsk benämning

Teacher-supervised Placement IV

Kurskod

VU784P

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2025-10-29

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU283P Verksamhetsförlagd utbildning III (godkänd) eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen är en del av VAL, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning (2011:689) om vissa behörighetsgivande examina för legitimation som lärare och förskollärare och om högskoleutbildningar för vidareutbildning av lärare och pedagogisk personal inom förskolan som leder till lärar- eller förskollärarexamen.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget inom relevant inriktning och ämne. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och skolans uppdrag, det vill säga hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utvecklas den egna undervisningen och skolans verksamhet.

I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen behandlar skolans och lärarens uppdrag och verksamhet i praktiken. Det betyder att ledarskap, kommunikation, sociala relationer och skolans värdegrund är centrala.

Studenten ges stöd och möjlighet atttillsammans med kollegor och handledare reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen.

I denna kurs förväntas studenten verka i enlighet med skolans uppdrag och arbeta förebyggande med värdegrundsarbete i kommunikation och samspel med elever och vuxna. Studenten förväntas planera, leda, genomföra och utvärdera sammanhängande undervisning utifrån elevers behov, intressen och förmågor. Vidare ska studenten observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling samt kunna kommunicera denna. Studenten förväntas också kunna kommunicera sin bedömningspraktik, samt själv och tillsammans med andra kunna utveckla undervisningen med utgångspunkt i genomförda utvärderingar. Studenten ska använda ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap samt teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna. Avslutningsvis ska studenten reflektera över den egna professionsutvecklingen i relation till vetenskap och beprövad erfarenhet samt identifiera och motivera sitt behov av ytterligare kunskap.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. planera, leda, genomföra och utvärdera sammanhängande undervisningssekvenser med beaktande av elevers behov, intressen och förmågor relaterat till skolans styrdokument, ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap samt reflektera över i detta sammanhang gjorda erfarenheter.
  2. observera, dokumentera, analysera, bedöma och ge respons på elevers lärande och utveckling i relation till vetenskap och beprövad erfarenhet, kunna kommunicera sin bedömningspraktik, samt själv och tillsammans med andra kunna utveckla undervisningen med utgångspunkt i genomförda utvärderingar.
  3. verka i enlighet med skolans uppdrag och arbeta förebyggande med värdegrundsarbetet i kommunikation och samspel med elever och vuxna, samt själv och tillsammans med andra kritiskt värdera gjorda erfarenheter i relation till styrdokument och lagstiftning.
  4. kritiskt granska den egna professionsutvecklingen och identifiera och motivera behovet av ytterligare kunskap, samt reflektera över skolans systematiska kvalitetsarbete i relation till vetenskap och beprövad erfarenhet.

Arbetsformer

Vfu genomförs på halvtid med krav på obligatorisk närvaro.

Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och skolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv.

Studenten reflekterar kontinuerligt över sin professionsutveckling, självständigt och tillsammans med handledare och vfu-lärare och dokumenterar denna löpande. I kursen ingår att studenten genomför undervisning som handledaren observerar

Vid vfu-lärarens besök genomförs undervisning och ett flerpartssamtal i vilket studenten reflekterar över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens övriga lärandemål.

Bedömningsformer

Vfu-läraren gör bedömningen baserat på genomförd verksamhetsförlagd utbildning samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för lärandemål 1, 2 och 3.

Examinationen består av:

  • Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens undervisning observerad av vfu-läraren samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal.
  • Lärandemål 2 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal samt studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
  • Lärandemål 3 examineras genom studentens undervisning observerad av vfu-läraren, studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
  • Lärandemål 4 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper.

God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera ämneskunskaper, ämnesdidaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

-

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.

Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden kan behöva komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd. Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle