Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kurserna BA111F, BA112F, BA121F, BA122F och BA123F är godkända.
HSBLA Biomedicinsk laboratorievetenskap
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60. Kursen är obligatorisk inom fördjupningsspår 1; laboratoriemedicin och ingår i programmets fjärde termin.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla teoretiska och praktiska kunskaper i preparativa och analytiska metoder av kemiska och biologiska molekyler.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurs 1. Bioanalys
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar teorier som belyser provupparbetning med anrikning och derivatisering, extraktion, kromatografi, spektroskopi och elektrofores av biomolekyler i relation till deras kemiska och fysikaliska egenskaper. Vidare diskuteras kvalitativ och kvantitativ analys relaterat till genomgångna metodiker.
Delkurs 2. Cellodling
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar användning av primära celler respektive cellinjer samt belyser cellodlingsmedier. Vidare behandlas infrysning och upptining av celler, samt hur detta kan implementeras med olika laboratoriemetodiker.
Delkurs 3. Metodvalidering & kvalitetssäkring
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar kvalitetssystem, kvalitetssäkring och dess betydelse för en korrekt analys och medicinsk diagnostik men även validering av metoder inom laboratorieverksamhet
Delkurs 1. Bioanalys
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
- beskriva olika tekniker för preparering, identifiering och kvantifiering av biologiska och kemiska molekyler,
- redogöra för principerna kring provupparbetning med anrikning och derivatisering samt kromatografiska, spektroskopiska och elektrokemiska metoder,
- motivera och försvara metodernas användningsområden och begränsningar,
- identifiera och beskriva faktorer som påverkar mätkvalitet för genomgångna metoder,
- planera och i grupp genomföra kvalitativa och kvantitativa analyser av biologiska och kemiska molekyler
- bearbeta och kritiskt granska analysresultat och värdera data mot förväntade resultat, och
- dokumentera och redovisa analysresultat på ett vetenskapligt sätt
Delkurs 2. Cellodling
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
- förklara och motivera användningen av olika cellodlingstekniker för eukaryota celler inom laborativt arbete,
- förklara skillnader mellan primära celler och cellinjer samt exemplifiera deras användningsområde, och
- utföra laborativt arbete inom cellodling såsom cellräkning, infrysning, upptining samt tillväxtanalys
Delkurs 3. Metodvalidering & kvalitetssäkring
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
- redogöra för kvalitetsarbete och metoder för kvalitetssäkring inom laboratoriemetodik,
- redogöra för metodutprövning och dokumentation av mätmetoder, och
- tillämpa metoder för att kvalitetssäkra kvantitativa och kvalitativa analysmetoder
Delkurs 1. Bioanalys
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. För att uppnå lärandemål 1-4 presenteras innehållet via inspelade föreläsningar varefter studenten fördjupar sig dels med enskilda studier och dels tillsammans i en grupp vid seminarier, digitala verktyg och praktiska laborationer. Gruppövningarna ska främja diskussion mellan studenterna och utgör ett viktigt inlärningstillfälle. Lärandemål 1-4 och 6-7 uppnås även via den skriftliga presentationen av analysresultaten i en individuellt inlämnad labrapport. Lärandemål 5 uppnås genom praktiskt laborativt arbete. Förberedelser, i form av seminarier, inför laborationer och efterföljande laborationsrapport, genomförs kopplat till lärandemål 4 och 6. Nätbaserade och digitala undervisningsmoment förekommer också med koppling till både teoretiska och praktiska delar. Närvaro är obligatorisk vid laborationer och seminarier.
Delkurs 2. Cellodling
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1 och 2 presenteras innehållet vid föreläsningar varefter studenten fördjupar sin kunskap genom litteraturstudier och via det praktiska arbetet som genomförs under laborationer. Lärandemål 3 uppnås genom praktiskt laborativt arbete. Närvaro är obligatorisk vid laborativt arbete.
Delkurs 3. Metodvalidering & kvalitetssäkring
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1 och 2 presenteras innehållet vid föreläsningar varefter studenten fördjupar sin kunskap genom litteraturstudier samt genom granskning av aktuella regelverk, riktlinjer och rekommendationer för kvalitetssäkring. Lärandemål 3 uppnås genom praktiskt laborativt arbete. Närvaro är obligatorisk vid laborativt arbete.
Delkurs 1. Bioanalys
Delkursens bedömningsformer
Bedömning av lärandemål 1–4 sker utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig examination. Fokus vid bedömning av lärandemål 1–4 ligger på studentens förmåga att redogöra för metodologiska principer för preparativa och analytiska metoder av biologiska och kemiska molekyler, deras svagheter och styrkor och applicerbarhet. Bedömning av lärandemål 5 sker utifrån studentens laborativa prestationer som tillsammans med lärandemål 6-7 bedöms utifrån en (1) individuell skriftlig laborationsredogörelser. Fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att i grupp genomföra kvalitativa och kvantitativa analyser av biologiska och kemiska molekyler, kritiskt granska analysresultat samt att på ett tydligt och vetenskapligt sätt presentera resultat. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på delkursen ska obligatoriska moment vara genomförda, den laborativa färdigheten bedömas som god, den skriftliga laborationsredogörelsen och den individuella skriftliga examinationen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG på delkursen krävs dessutom att den individuella skriftliga examinationen är väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Delkurs 2. Cellodling
Delkursens bedömningsformer
Bedömning av lärandemål 1-2 sker utifrån studentens prestation vid en slutlig individuell skriftlig examination. Fokus vid bedömning av lärandemål 1-2 ligger på studentens förmåga att förklara skillnaden mellan primära celler och cellinjer samt användning av olika cellodlingstekniker för eukaryota celler. Bedömning av lärandemål 3 sker utifrån studentens laborativa prestationer. Fokus för bedömningen är ett systematisk, noggrant och säkert praktiskt handhavande samt förståelse mellan teori och praktik. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på delkursen ska obligatoriska moment vara genomförda, den laborativa färdigheten bedömas som god och den individuella skriftliga examinationen vara godkänd. För att erhålla betyget VG på delkursen krävs dessutom att den individuella skriftliga examinationen är väl godkänd. Kriterier för bedömningen finns angivna i studiehandledningen.
Delkurs 3. Metodvalidering & kvalitetssäkring
Delkursens bedömningsformer
Bedömning av lärandemål 1 sker utifrån studentens prestation vid en individuell muntlig redovisning vid ett seminarium. Fokus vid bedömning ligger på studentens förmåga att redogöra för kvalitetssäkerhet vid praktiskt laboratoriearbete. Bedömning av lärandemål 2-3 sker utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig examination respektive en individuell skriftig inlämningsuppgift. Fokus vid bedömning av lärandemålen ligger på studentens förmåga att redogöra för metodutprövning och att tillämpa kvalitetssäkring på kvantitativa och kvalitativa analysmetoder. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på delkursen ska obligatoriska moment vara genomförda, den individuella muntliga redovisningen bedömas som godkänd och den individuella skriftliga examinationen vara godkänd. För att erhålla betyget VG ska dessutom väl godkänt resultat uppnås på den individuella skriftliga examinationen. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
För att erhålla betyget G på hela kursen krävs godkänt betyg på alla delkurser. För att erhålla betyget VG på kursen krävs dessutom att de individuella skriftliga examinationerna i samtliga delkurser är väl godkända.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Simonsen F, (2013) Analysteknik: instrument och metoder, 1:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Wilson K, Walker J, (2010) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology. 7:e upplagan. New York: Cambridge University Press. 250 s.
Ett kompendium rörande cellodling, omfattande c:a 50 sidor, delas ut vid kursstart.
Vetenskapliga artiklar, kompendium och laborationshandledningar tillkommer. Ca 50 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.