Kursplan hösten 2026
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV217A Sociala relationer och ledarskap (genomgången)
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande förståelse för barns utveckling och lärande i relation till specialpedagogik i förskola.
I kursen behandlas olika perspektiv på barns utveckling och lärande, med särskilt fokus på likvärdighet i förskola. Vidare granskas specialpedagogikens uppkomst och framväxt. Specialpedagogiska begrepp och perspektiv presenteras, vilka studenten undersöker i relation till förskolans uppdrag att skapa förutsättningar för alla barn att utvecklas och lära. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Resonera kring barns utveckling och lärande i förskola ur ett likvärdighetsperspektiv
2. Redogöra för och diskutera centrala specialpedagogiska begrepp och perspektiv i relation till förskolans uppdrag
Arbetsformer
Kursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig examination.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Aspelin, Jonas (red.), Relationell specialpedagogik: i teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (tillgänglig på internet) (10 s)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber (126 s)
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola: grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-4) (128 s)
Persson, Sven (2015). En likvärdig förskola för alla barn: innebörder och indikatorer. Vetenskapsrådet (tillgänglig på internet) (97 s)
Säljö, Roger (2022). Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer. 2. Uppl. Gleerups (200 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.