Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att RP111B, RP112B, RP113A, RP121B, RP122B och RP123B är godkända
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kompetens att arbeta konsultativt och systematiskt med läkemedelsfrågor i vårdteamet, med patienten och kunden, och i samhället. Vidare är syftet att kunna identifiera, lösa och förebygga läkemedelsrelaterade problem (LRP).
I kursen behandlas hur klinisk farmaci utövas och vilka kompetenser som behövs för utövandet. Grundbegrepp inom klinisk farmaci och samhällsfarmaci inklusive läkemedelsepidemiologi, hälsoekonomi, farmakoterapi och patientkommunikation diskuteras baserat på evidensbaserad medicin (EBM). Vidare behandlas aktiviteter och metoder för att praktisera detta i ett vårdperspektiv med patient och sjukvårdspersonal i centrum. Studenten genomför fältstudier i vården med fokus på läkemedelsavstämning och läkemedelsgenomgång.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för hälsa, sjukdomar, livskvalitet och läkemedelsanvändning, och hur dessa påverkas av olika faktorer hos individen och samhället och för risker för patienter med felaktig läkemedelsbehandling,
- förklara grundbegrepp och metoder inom klinisk farmaci, läkemedelsepidemiologi och hälsoekonomi,
- definiera och redogöra för LRP vid inskrivning i slutenvården, under vårdtiden, vid utskrivning och i primärvård/kommun,
- beskriva och reflektera över hur kompetens inom klinisk farmaci och patientkommunikation kan bidra till att arbeta konsultativt för att identifiera och lösa patientens LRP, och
- redogöra för hur en läkemedelsavstämning och en läkemedelsgenomgång genomförs och vilka proproblem som kan identifieras.
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion Lärandemål 1-5 kopplas till egna studier av litteraturen, föreläsningar och seminarier. Lärandemål 4-5 kopplas dessutom till fältstudier i vården. Obligatoriska moment är seminarier och fältstudier.
Lärandemål 1-4 examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Lärandemål 4-5 examineras dessutom genom en skriftlig individuell reflektion och en muntlig presentation i grupp. Fokus vid dessa bedömningar ligger på reflektion kring betydelsen av farmaceutens kompetens att identifiera och lösa patientens och vårdens LRP. Särskild vikt fästs vid studentens förmåga att redogöra för risker vid felaktig läkemedelsbehandling och föreslå åtgärder för deras tillrättaläggande.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på kursen ska obligatoriska moment vara genomförda och den individuella skriftliga examinationen vara godkänd. För betyget väl godkänd krävs dessutom att den individuella skriftliga examinationen är väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Eriksson T, Midlöv P, (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Studentlitteratur, Lund 50 av 622 s.
Eriksson T, (2014) Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Lunds universitet Med Cul rapportserie.50 s.
FASS, (senaste upplagan) Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se.
Kompendier utdelas under kursens gång ca 50 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.