Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att delkurs 1 (5 hp) inom introduktionskursen RP111B är godkänd.
Inget huvudområde
Kursen ingår i programmets andra termin.
I kursen ingår mekanismer för hur genuttryck regleras med koppling till celldifferentiering. Vidare ingår studier av molekylärbiologiska redskap och metoder samt dess tillämpningar. I kursen ingår också praktiskt arbete, som belyser både teoretiskt genomgångna moment och grundläggande molekylärbiologisk metodik. Slutligen tränas såväl informationssökning som rapportering.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara grundläggande mekanismer för genreglering och dess koppling till celldifferentiering,
- definiera och förklara grundläggande begrepp inom molekylärbiologi samt förklara och tillämpa molekylärbiologiska metoder, och
- planera, utföra, dokumentera, värdera och presentera genomfört laborativt arbete.
Arbetsformerna för att uppnå lärandemål 1 och 2 omfattar föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt muntliga och skriftliga redovisningar. Lärandemål 3 uppnås genom praktiska laborationer samt muntliga och skriftliga redovisningar med syfte att praktiskt belysa kursinnehållet. Arbetsformerna inkluderar blandat lärande och syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på laborationsgenomgångar, laborationer, seminarier och redovisningar.
Examinationen av lärandemål 1-2 genomförs i form av en skriftlig individuell examination. Lärandemål 1 examineras dessutom genom individuell muntlig redovisning. Studentens prestationer under de laborativa momenten utgör, tillsammans med inlämnad skriftlig laborationsrapport och muntlig redovisning, grund för bedömning av de praktiska färdigheterna i lärandemål 3. Fokus vid bedömningen av studentens prestationer med avseende på samtliga lärandemål, ligger på förmåga att förklara mekanismer för genuttryck samt förklara och tillämpa molekylärbiologiska metoder. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på kursen ska obligatoriska moment vara genomförda, den laborativa förmågan bedömas som god, laborationsrapporten och den muntliga redovisningen ska vara godkända samt den individuella skriftliga examinationen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG ska dessutom den individuella skriftliga examinationen vara väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov, ges möjlighet till minst två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Alberts B, Hopkin K, Johnson A, Morgan D, Roberts K, Walter P, Heald R, (2023) Essential Cell Biology, (sixth edition), WWW Norton and company. Ca 80 s. av 760 s.
Brown T A, (2020) Gene Cloning and DNA analysis: an introduction. (8th edition) Wiley-Blackwell Publishing cop. Ca 310 s. av 432 s.
Vetenskapliga artiklar, kompendium och laborationshandledningar tillkommer. Ca 50 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.