Avancerad nivå
Examen på grundnivå eller motsvarande samt dokumenterad erfarenhet av att arbeta som lärare i högre utbildning.
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde.
Syftet med kursen är att kursdeltagarna fördjupar sina högskolepedagogiska kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Kursen vänder sig till lärare vid Malmö universitet.
Kursen fokuserar på uppdraget att vara lärare i högre utbildning. Temat för kursen utgörs av deltagarnas kunskaper och erfarenheter inhämtade genom högskolepedagogiskt arbete som till exempel kursutveckling, annat pedagogisk utvecklingsarbete, deltagande i högskolepedagogiska workshops med mera. Dessa erfarenheter belyses ur olika teoretiska perspektiv och värderas kritiskt.
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren:
- kunna redogöra för och värdera den egna pedagogiska erfarenheten i relation till tolkningen av läraruppdraget
- utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kunna reflektera över den egna pedagogiska kunskapsutvecklingen
- utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kunna diskutera läraruppdraget och undervisning vid Malmö universitet
Kursdeltagaren väljer arbetsformer i samråd med examinator.
Kursdeltagaren väljer form för att visa måluppfyllelse i samråd med examinator. Av examinationsformen ska framgå hur den beprövade erfarenheten är dokumenterad, delad och prövad i ett kollegialt sammanhang.
Litteratur väljs av kursdeltagaren i samråd med kursdeltagare (max 500 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.