Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Barndom och lärande: Musik och didaktik

Engelsk benämning

Childhood and Education: Music and Didactics

Kurskod

FO264A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för förskollärarprogrammet

Fastställandedatum

2023-09-26

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO263A Barndom och lärande: Förskolans, skolans, barndomens och barnmusikens framväxt (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i musik i relation till undervisning i förskola.

Inom kursen studeras musik med relevans för förskolans verksamhet och undervisning. Musik som estetisk uttrycksform praktiseras genom aktiviteterna sång, instrumentspel och rörelse, vilket bland annat resulterar i en musikkonsert för barn som studentgruppen organiserar. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomförs undervisning i musik på partnerförskolor.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. Redogöra för ämneskunskaper gällande musik
  2. Kommunicera genom musik som estetiskt uttryck
  3. Diskutera musikens betydelse för och i barns lek och lärande
  4. Utveckla, analysera och värdera undervisning i musik med teoretisk utgångspunkt i didaktik
  5. Undersöka analoga och digitala miljöer samt resonera om dess betydelse för estetiska uttrycksformer.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av enskilt arbete och grupparbete. Det ingår workshops, seminarier, responsarbete, planering och genomförande av konsert samt verksamhetsintegrerade dagar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i såväl ett enskilt som ett tillsammans med kurskamrater och lärare gemensamt skapande och kunskapsbyggande. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Muntlig presentation med skriftligt underlag (Oral Presentation with Text), 10 hp. I detta prov examineras mål 1, 3, 4 och 5.

Prov 2: Konsert (Concert), 5 hp. I detta prov examineras mål 2.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda prov.

Kurslitteratur

Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerup (203 s.)

Brante, Göran (2016). Allmän didaktik och ämnesdidaktik: En inledande diskussion kring gränser och anspråk. Nordisk**Tidskrift för Allmän Didaktik, Vol. 2, No. 1, november 2016, s. 52-68 (16 s.)

Handal, Gunnar (1999). Consultation using Critical Friends.New Directions for Teaching and Learning. Issue 79, Ch. 7 (11 s)

Holmberg, Ylva (2016). Musikskap i förskolan: musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv. Stockholm: Liber (150 s)

Holmberg, Y. C. (2022). Didaktik informed teaching arrangements in preschool exemplified by multivocal music teaching using digital technology as a tool. Educare, (2), 102–140. (39 s) https://doi.org/10.24834/educare.2022.5.4

Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap 3, 4, 5, 8 och 9) (189 s)

Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (kap 1-7) (130 s.)

Wallerstedt, Cecilia (2015). Musikdidaktik i förskolan: att utveckla barns skapande förmåga. Stockholm: Gothia fortbildning (102 s)

Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.