Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO263A Barndom och lärande: Förskolans, skolans, barndomens och barnmusikens framväxt (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i musik i relation till undervisning i förskola.
Inom kursen studeras musik med relevans för förskolans verksamhet och undervisning. Musik som estetisk uttrycksform praktiseras genom aktiviteterna sång, instrumentspel och rörelse, vilket bland annat resulterar i en musikkonsert för barn som studentgruppen organiserar. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomförs undervisning i musik på partnerförskolor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Redogöra för ämneskunskaper gällande musik
- Kommunicera genom musik som estetiskt uttryck
- Diskutera musikens betydelse för och i barns lek och lärande
- Utveckla, analysera och värdera undervisning i musik med teoretisk utgångspunkt i didaktik
- Undersöka analoga och digitala miljöer samt resonera om dess betydelse för estetiska uttrycksformer.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av enskilt arbete och grupparbete. Det ingår workshops, seminarier, responsarbete, planering och genomförande av konsert samt verksamhetsintegrerade dagar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i såväl ett enskilt som ett tillsammans med kurskamrater och lärare gemensamt skapande och kunskapsbyggande. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Muntlig presentation med skriftligt underlag (Oral Presentation with Text), 10 hp. I detta prov examineras mål 1, 3, 4 och 5.
Prov 2: Konsert (Concert), 5 hp. I detta prov examineras mål 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda prov.
Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerup (203 s.)
Brante, Göran (2016). Allmän didaktik och ämnesdidaktik: En inledande diskussion kring gränser och anspråk. Nordisk**Tidskrift för Allmän Didaktik, Vol. 2, No. 1, november 2016, s. 52-68 (16 s.)
Handal, Gunnar (1999). Consultation using Critical Friends.New Directions for Teaching and Learning. Issue 79, Ch. 7 (11 s)
Holmberg, Ylva (2016). Musikskap i förskolan: musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv. Stockholm: Liber (150 s)
Holmberg, Y. C. (2022). Didaktik informed teaching arrangements in preschool exemplified by multivocal music teaching using digital technology as a tool. Educare, (2), 102–140. (39 s) https://doi.org/10.24834/educare.2022.5.4
Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap 3, 4, 5, 8 och 9) (189 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (kap 1-7) (130 s.)
Wallerstedt, Cecilia (2015). Musikdidaktik i förskolan: att utveckla barns skapande förmåga. Stockholm: Gothia fortbildning (102 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.