Grundnivå
Den studerande ska vara godkänd på kurs 3 (TV103Y), samt ha godkänt resultat på Portfolio 15 hp från kurs 4 (TV104Y).
Om mer än ett år förflutit sedan provmomentet portfolio från kurs 4 (TV104Y) godkänts krävs en individuell studieplan.
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen
Kursen tar sin utgångspunkt i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt från tidigare kurser i programmet och förutsätter att du har tillägnat dig dessa.
Du kommer att studera munslemhinneförändringar samt infektioner orsakade av svamp och virus. I kursen ingår studier om parodontit: dess etiologi, diagnostik, prevention och behandling samt hälsobeteende och sociodemografiska faktorers betydelse.
Vidare studeras allmänna hälsotillstånd och medicinska tillstånd som tex diabetes och koagulationsrubbningar som kan ha betydelse för patientens orala hälsotillstånd och odontologiska behandlingar. Du kommer även att studera om bruk och missbruk av t.ex. nikotinprodukter och alkohol i relation till den orala hälsan. Den prekliniska färdighetsträningen på modell sker inför kommande patientbehandlingar inom parodontologi på terminskurs 6. Du fortsätter med färdighetsträningen avseende cariologi och endodonti.
Du kommer att ha en aktiv roll i det kursöverskridande studentteam där ni samarbetar kring planering och uppföljning av patientbehandlingar. Du arbetar fortsatt med reflektioner kring din och studentkamraters självständighetsutveckling i klinik. Sammantaget kommer dina kompetenser inom beslutsfattande, kommunikation, medarbetarskap och ledarskap att utvecklas under kursen.
Inom forskningsmetodik kommer du att studera olika metoder och tillförlitlighetsbegrepp samt genomföra enklare statistiska beräkningar.
Kunskap och förståelse.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förklara etiopatogenes, beskriva diagnostik, behandling och de faktorer som påverkar prognosen för vanligast förekommande infektioner och förändringar i munslemhinnan
2. förklara digestionsorganens funktion avseende sekretorisk och motorisk nedbrytning av födan och upptag av näringsämnen
3. förklara hur energiproduktion och energibalans regleras på cellulär nivå och i kroppen som helhet
4. redogöra för metabola syndromet och diabetes mellitus uppkomst, förlopp och behandling samt förklara sambandet med oral hälsa
5. förklara hemostasen och dess vanligaste rubbningar samt principer för att förebygga och åtgärda postoperativa blödningskomplikationer efter dentoalveolära ingrepp
6. förklara parodontala sjukdomars etiopatogenes och relation till allmänhälsa
7. förklara olika metoder för diagnostik och prediktion av parodontit och dessa metoders tillförlitlighet på tand- och individnivå
8. förklara hur olika icke-kirurgiska behandlingsalternativ påverkar parodontal läkning eller sjukdomsutveckling
9 förklara det långsiktiga omhändertagandet av en individ med stabil parodontit
10. redogöra för epidemiologi, samsjuklighet och prognos vid skadligt bruk- och missbruk av nikotinprodukter, alkohol, droger eller mat samt förklara hur den oral hälsan kan påverkas
11. förklara sociodemografiska faktorers betydelse för oral hälsa, hälsobeteende, livskvalitet och likabehandling inom tandvården
12. redogöra för vanliga forskningsmetoders tillämpningsområden, reliabilitet, validitet och tillförlitlighet
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
13. ge och eftersöka konstruktiv återkoppling och agera på denna för att utveckla professionella kompetenser och förhållningssätt
14. tillämpa strategier för att reflektera och lära av andras erfarenheter med ett omdömesfullt bemötande
15. under handledning planera och genomföra behandling med hänsyn till tandvårdsrädsla
16. genomföra hälsosamtal i relation till oral hälsa för att främja hälsobeteende samt under handledning utreda och handlägga risk- eller missbruk av tobak, alkohol, mat och droger
17. under handledning diagnostisera sjukdomar i tandpulpa och periapikal vävnad samt utföra och utvärdera endodontisk behandling
18. utföra mekanisk infektionsbehandling av parodontit i simulerad miljö, med hänsyn till ergonomi, hygien och miljö
19. med ett personcentrerat förhållningssätt värdera anamnes, fynd och tester för diagnostik och riskbedömning samt utföra prognosbedömning av kariessjukdom och erosionsskador
20. föreslå och genomföra behandling av kariessjukdom och erosioner på individ- och tandnivå samt värdera behandlingsresultatet
21. under handledning utföra grundläggande statistiska beräkningar utifrån insamlade kliniska data
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
22. tillämpa ett professionellt förhållningssätt som bidrar till goda relationer som kännetecknas av respekt, stöd och förtroende
23. följa rutiner för hygien och allmänna kliniska föreskrifter samt ta hänsyn till hållbar konsumtion av engångsmaterial
24. utifrån skönlitteratur reflektera kring normer och värderingar och dess betydelse för bemötande
25. reflektera kring osäkerhet och begränsningar i kliniska beslutsunderlag
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och inläsning och samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, seminarier samt färdighetsträning. Undervisningen bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.
Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation t.ex. akademiskt skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer samt kamratåterkoppling förekommer.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Genom färdighetsträning på modell utvecklar du dina manuella färdigheter för att under kommande terminer kunna utföra mekanisk infektionsbehandling på patient med parodontal sjukdom. Du fortsätter med den kliniska färdighetsträningen avseende cariologi och endodonti.
Kursen omfattar 2 provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, inlämningsuppgifter, kamratåterkoppling, egenreflektion, muntliga och skriftliga uppgifter. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion sträcker sig över hela kursen och betygssätts i sin helhet vid kursens slut, genom vilken kursmålen 7, 8, 13–25 examineras.
- Skriftig examination (15 hp). Varvid kursmålen 1–12 examineras.
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Student som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV106Y upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 6, TV106Y.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Berglundh T edt, Giannobile WV edt, Lang NP edt, Sanz M edt. Lindhe’s Clinical Periodontology and Implant Dentistry. Seventh edition. John Wiley & Sons, Inc.; 2022
- Franzén C edt, Tzimoula D edt. Genus och professioner. Upplaga 1. Studentlitteratur; 2021. Kapitel 1 och 8. 2021
- Lussi A. Erosive Tooth Wear: From Diagnosis to Therapy. 2nd, revised and extended edition of ’Dental Erosion–From Diagnosis to Therapy’, Vol. 20. ed. S. Karger; 2014
- Fejerskov O edt, Kidd EAM edt. Dental caries: the disease and its clinical management. 2. ed. Blackwell Munksgaard; 2008
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har påbörjat studier enligt en tidigare utbildningsplan kommer en individuell studieplan krävas för tillträde till programkurser inom utbildningsplanen OGTLY. Studieplanen kan variera i omfattning och kan medföra att studenten behöver komplettera allt från enstaka kursmål till större delar av eller hela kursinnehållet.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.