Avancerad nivå
För tillträde till termin 5 krävs att de obligatoriska kurserna från termin 1-3 är godkända.
Kursen utgör mastersprogrammets femte och sjätte termin (om tredje året läses på helfart) eller sjunde och åttonde terminen (om tredje och fjärde året läses på halvfart) och är en kurs inom huvudområdet sexologi.
Syftet med kursen är att studenten skall kunna planera, genomföra och försvara ett självständigt uppsatsarbete, med utgångspunkt från en frågeställning av relevans för det sexologiska kunskapsområdet.
Under kursen arbetar studenten med att självständigt planera och genomföra en vetenskaplig studie. Studien skall vara relevant för det sexologiska kunskapsområdet. Studenten tillämpar forskningsmetoder och teoretiska perspektiv samt gör forskningsetiska överväganden. Under kursen diskuterar studenten forskningsfrågor samt val av forsknings- och analysmetoder under föreläsningar, arbetsseminarier och individuell handledning. Vid arbetsseminarier och genom opposition vid avslutande uppsatsseminarium granskas även andra studenters texter. Slutligen ingår i kursen att studenten offentligt försvarar sitt examensarbete vid ett examinationstillfälle.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och självständigt formulera en vetenskaplig problemställning av relevans för det sexologiska kunskapsområdet,
- ge en bred och systematisk sammanställning av såväl nationell som internationell forskning inom valt forskningsfält samt positionera den egna studien i relation till denna,
- välja och motivera ett lämpligt metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden i relation till vald problemställning,
- välja och motivera lämpliga teoretiska perspektiv samt systematiskt analysera insamlat material i relation till dessa perspektiv,
- dra relevanta slutsatser av undersökningen, samt argumentera för den kliniska och/eller forskningsmässiga betydelsen med koppling till det sexologiska kunskapsområdet,
- presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är strukturerad, väl underbyggd, formellt korrekt och språkligt klar, och
- kommunicera och försvara sitt eget examensarbete samt kritiskt och konstruktivt opponera på ett annat.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, arbetsseminarier, självstudier och eget skrivande samt individuell handledning. Seminarierna inleds oftast med en kortare föreläsning kring ett specifikt tema som etik, metod, syfte eller analys. Därefter behandlas dessa teman, utifrån frågeställningar som är knutna till kurslitteraturen.
Lärandemål 1-2 och 4-6 uppnås genom eget skrivande, handledning, föreläsningar och arbetsseminarier. Genom eget skrivande, arbetsseminarier och eventuell etikprövning uppnås lärandemål 3. Lärandemål 7 uppnås genom arbetsseminarier och vid avslutande examinationsseminarium.
Särskilda riktlinjer anges av examinator avseende krav för genomförandet av självständigt och offentligt försvarad uppsats, samt försvar av ett eget examensarbete.
Bedömningen av studenternas prestationer sker dels vid examinationsseminariet där försvar av eget arbete, samt granskning av annan uppsats bedöms, dels vid examinationen av den färdiga uppsatsen.
Lärandemål 1-6 examineras genom bedömning av den inlämnade uppsatsen av examinator. Fokus i bedömningen är förmågan att på ett vetenskapligt och självständigt sätt utforma en studie med sexologisk relevans, där tidigare studier, metod, etik, teori och resultat är tydligt presenterade och motiverade. Lärandemål 7 examineras genom bedömning av opponering och försvar vid examinationsseminarium. Fokus i bedömningen är förmågan att presentera och försvara sitt arbete, samt kritiskt och konstruktivt opponera på annat arbete.
För betyget Godkänd krävs att studenten dels genomför en godkänd opposition, samt försvar av egen uppsats, dels genomför en vetenskaplig studie som resulterar i en godkänd examensuppsats. För betyget Väl godkänt på kursen krävs dessutom att examensuppsatsen får betyget väl godkänt. Specifika bedömningskriterier framgår i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som har underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur väljs i samråd med lärare/handledare
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringarna har skett, erbjudas två tillfällen för omtentamen baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.