EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2029

Kursplan våren 2029

Benämning

Sexologi: Sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete

Engelsk benämning

Sexology: Sexological Assessment and Treatment

Kurskod

SX762B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2023-02-14

Fastställandedatum

2024-04-22

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

För tillträde till termin 5 krävs att de obligatoriska kurserna från termin 1-3 är godkända.

Huvudområde

HSSXO / Sexologi

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i termin 6 i mastersprogrammet i sexologi.

Innehåll

Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete. I kursen behandlas och belyses centrala begrepp, forskning och färdigheter i relation till klinisk sexologi med fokus på förmågan att förstå, ge information, rådgivning och behandla människor med sexuella problem och sexuella dysfunktioner. Undervisningen baseras på sexologisk forskning samt klinisk sexologisk verksamhet. Utifrån studenternas professionella utgångspunkter diskuteras sexologiska frågeställningar, samt aktuella teoretiska och praktiska modeller både nationellt som internationellt för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete. Detta sker såväl generellt, samt riktat till olika målgrupper exempelvis vid sjukdom och/eller funktionshinder. Etiska perspektiv kopplat kliniskt sexologiskt arbete diskuteras. I olika simulerade situationer förbereds studenterna inför kliniskt sexologiskt arbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. analysera sexologiska frågeställningar relaterade till sex- och samlevnadsproblem av olika uppkomst och karaktär med utgångspunkt i olika teorier,
  2. värdera teoretiska och praktiska modeller för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete,
  3. skriva en anamnes och värdera orsakssammanhang av betydelse för det aktuella sexuella problemet samt formulera en problembeskrivning, och
  4. analysera sexologiska problem utifrån aktuell forskning och upprätta en behandlingsplan.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av olika moment så som föreläsningar, gruppdiskussioner, obligatoriska seminarier, obligatoriskt pedagogiskt rollspel, obligatoriska grupphandledningar, samt obligatoriskt självständigt projektarbete i form av studiebesök inom sexologiska verksamheter. Kursen innehåller moment som seminarier och diskussioner som avser stödja studentens kunskapssökande, kritiska tänkande och problemlösning, genom att olika aspekter på sexualitet illustreras med komplexa verklighetsbaserade berättelser och situationer.

Med hjälp av pedagogiska rollspel belyses kommunikation med patient/klient, där studenten får möjlighet att utveckla sin kunskap genom reflektion över känslor, tankar och handlingar. Handledning genomförs i mindre grupper utifrån fiktiva patient-/klientfall. Studiebesök vid olika sexologiska verksamheter utförs individuellt eller i par.

Lärandemål 1-4 uppnås genom deltagande i föreläsningar, seminarier, pedagogiskt rollspel, samt handledningsmoment. Dessutom uppnås lärandemål 1 och 2 genom ett studiebesök vid sexologisk verksamhet samt projektarbete kopplat till det samma.

Bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras genom en individuell skriftlig tentamen där fokus i bedömningen är studentens förmåga att utifrån aktuell forskning redogöra för sexologiska anamneser, undersökningar, utredningar, diagnoser, behandlingsplaner och remissförfarande.

Lärandemål 1-2 bedöms dessutom individuellt muntligt och skriftligt vid redovisning av projektarbete, som knyts till valfri sexologisk verksamhet där fokus på den individuella bedömningen är studentens förmåga att beskriva, analysera och värdera olika teoretiska och praktiska modeller för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete.

Specifika bedömningskriterier för de enskilda examinationerna framgår i studiehandledningen.

Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.

För Godkänt betyg krävs Godkänt resultat på muntlig samt skriftlig redovisning av projektarbetet och på den individuella skriftlig tentamen samt att alla obligatoriska moment har uppfyllts. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga tentamen.

Rätt till omprov

Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.