Grundnivå
15 hp i Företagsekonomi eller följande tre kurser MV241E The Environmental and Strategical Work of Organizations 7,5hp, MV243E Environmental Management Tools 7,5hp och MV244E Environmental Management Systems 7,5hp
KSFÖE Företagsekonomi
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på nivå 1-30hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i företagsekonomi.
Att hantera och rapportera om hållbarhetseffekter är en stor utmaning för små och stora organisationer. Denna kurs syftar till att introducera studenter till hållbarhetsrapportering genom att presentera olika ramverk, ge insikter om hållbarhetsrapportering från forskning samt utveckla ett kritiskt och konstruktivt perspektiv på befintliga hållbarhetsrapporter inom olika typer av organisationer.
Efter avslutad kurs kommer studenterna att kunna:
- Redogöra för befintliga ramverk för hållbarhetsrapportering.
- Uttrycka och tillämpa nyckelbegrepp inom hållbarhetsrapportering.
- Kritiskt analysera befintliga hållbarhetsrapporter från olika organisationer.
- Bedöma kvaliteten, transparensen och omfattningen av hållbarhetsrapporter samt identifiera deras styrkor och förbättringsområden.
- Utveckla förmågan att skriva och kritiskt analysera aktuell forskning och litteratur relaterad till hållbarhetsrapportering.
Föreläsningar, seminarier och självstudier.
Kursen innehåller följande bedömningsformer:
- Individuell projektpresentation (1,5 hp) (UG) (Lärandemål: 2,3)
- Individuell skriftlig uppgift (6 hp) (UA) (Lärandemål: 1,2,3,4,5)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt.
För godkänt på kursen krävs minst E respektive G. Helkursbetyg bestäms utifrån den individuella skriftliga uppgiften.
- Bini, L. & Bellucci, M. (senaste upplagan). Integrated sustainability reporting. Integrated Sustainability Reporting. (e-bok tillgänglig på MAU:s bibliotek)
- White, G. B. (senaste upplagan). Sustainability reporting: Getting started. Business Expert Press.
Ytterligare material tillhandahålls elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.