Kursplan
Kursplan hösten 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C.
Huvudområde
CTDVA / Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 1-30–progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap. Kursen kan även läsas som fristående.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Den grundläggande strukturen för ett dataspel -spelloopen och listan på spelobjekt. (Listor och arrays i C#)
- En hierarki av fiender och vänner i spelet. (Arvshierarki och polymorphism i C#)
- Grundläggande matematik för 2D-spel.
- Ett spels olika faser - inladdning, spelande, avslutning. (State och enum i C#)
- Problemlösning med hjälp av objektorienterade tekniker.
- Rita grafik på skärm med hjälp av XNA. (Struct och värdesemantik i C#)
- Vad ska vara åtkomligt i hela spelet och vad skall bara synas i en viss del? (Åtkomstmodifierare i C#)
XNA är en plattform och en samling verktyg för att underlätta spelutveckling för PC och Xbox 360.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha god kännedom om XNA för 2D-spel.
- förstå konceptet med objektorienterad programmering så att det blir naturligt att programmen skrivs enligt denna modell
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- behärska den grundläggande delen av programspråket C#
- självständigt utifrån en problembeskrivning, kunna konstruera en välstrukturerad 2D spelapplikation i programspråket C# med hjälp av XNA
- genomföra en objektorienterad analys och design av ett enklare problem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera över sambanden mellan spellogik och programstruktur
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer, samt självstudier.
Bedömningsformer
För godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget G.
För Väl godkänt: Kraven för Godkänt samt att VG-givande moment har bedömts som VG.
Kurslitteratur
- Whitaker, RB (2016) The C# Player's Guide (4th Edition), Starbound Software
Den som redan kan objektorienterad programmering kan med fördel byta bok 2 mot C# in a Nutshell (referenslitteraturen).
Referenslitteratur:
- Albahari, B (2010) C# 4.0 in a Nutshell, O’Reilly Media.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.