Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C.
Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 1-30–progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap. Kursen kan även läsas som fristående.
Kursen innehåller följande moment:
- Den grundläggande strukturen för ett dataspel -spelloopen och listan på spelobjekt. (Listor och arrays i C#)
- En hierarki av fiender och vänner i spelet. (Arvshierarki och polymorphism i C#)
- Grundläggande matematik för 2D-spel.
- Ett spels olika faser - inladdning, spelande, avslutning. (State och enum i C#)
- Problemlösning med hjälp av objektorienterade tekniker.
- Rita grafik på skärm med hjälp av XNA. (Struct och värdesemantik i C#)
- Vad ska vara åtkomligt i hela spelet och vad skall bara synas i en viss del? (Åtkomstmodifierare i C#)
XNA är en plattform och en samling verktyg för att underlätta spelutveckling för PC och Xbox 360.
**Kunskap och förståelse
**Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha god kännedom om XNA för 2D-spel.
- förstå konceptet med objektorienterad programmering så att det blir naturligt att programmen skrivs enligt denna modell
**Färdighet och förmåga
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- behärska den grundläggande delen av programspråket C#
- självständigt utifrån en problembeskrivning, kunna konstruera en välstrukturerad 2D spelapplikation i programspråket C# med hjälp av XNA
- genomföra en objektorienterad analys och design av ett enklare problem
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera över sambanden mellan spellogik och programstruktur
Föreläsningar, laborationer, samt självstudier.
För godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget G.
För Väl godkänt: Kraven för Godkänt samt att VG-givande moment har bedömts som VG.
- Whitaker, RB (2016)The C# Player's Guide (4th Edition), Starbound Software
Den som redan kan objektorienterad programmering kan med fördel byta bok 2 motC# in a Nutshell (referenslitteraturen).
Referenslitteratur:
- Albahari, B (2010)C# 4.0 in a Nutshell, O’Reilly Media.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.