Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i följande programkurser omfattande 120 högskolepoäng: BA111F, BA112F, BA121F, BA122F, BA123F, BA131F, BA132F, BA133F el. BA134F, BA141F samt BA142F el. BA143F.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i programmets femte respektive sjätte termin.
Syftet med kursen är att studenten utvecklar sina kunskaper inom forskningsmetodik med särskilt fokus på biomedicinsk vetenskap.
Kursen består av två delkurser
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 5,5 hp
Delkursens innehåll
Kursen behandlar vetenskapsteoretiska grundbegrepp, forskningsprocessen och det vetenskapliga arbetssättet. Dessutom belyses olika forskningsmetoder, problemformuleringar och den forskningsetiska lagstiftningen. Vidare tränar studenten att söka, kritiskt granska och analysera vetenskapliga artiklar. Delkursen introducerar även hur ett vetenskapligt projekt planeras med fokus på kunskapsluckor, forskningsfrågor, syfte och mål med ett projekt. Dessutom belyses vilka verktyg och stöd som finns i planering och rapportering av ett projekt.
Delkurs 2. Presentations- och oppositionsteknik, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas skrivande av vetenskaplig projektplan samt genomförande av presentation och opposition av vetenskapliga arbeten, med särskilt fokus på det egna examensarbetet.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 5,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa vetenskapsteoretiska grundbegrepp samt för de vetenskapliga metoder och teorier som används vid insamling, bearbetning, presentation och analys av data,
- redogöra för forskningsetisk lagstiftning och forskningsetiska principer inom det medicinska området,
- planera en studie med utgångspunkt från en frågeställning av relevans för biomedicinska analytikers yrkesutövning,
- presentera och försvara egen projektplan samt kritiskt granska och diskutera såväl egen och andras projektplaner som vetenskapliga uppsatser och artiklar, och
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Delkurs 2. Presentations- och oppositionsteknik, 2 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- genomföra förberedelser för presentation och försvar av, samt opponering på examensarbete på akademisk nivå motsvarande kandidatexamen.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 5,5 hp
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer är varierande och syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion genom principerna blended learning och flippat klassrum. Undervisningen är projektinriktad. För att uppnå lärandemålen (1-5) genomförs undervisning i form av handledning, seminarier, litteraturstudier och föreläsningar.
Tillsammans med en annan student väljer och planerar man en studie. Vidare uppnås lärandemålen genom att studien redovisas i form av en projektplan som presenteras och försvaras muntligt vid seminarier med respondent- och opponentskap. Seminarier inkluderar även datorsökning, granskning av vetenskapliga arbeten samt forskningsetik.
För att uppnå kursens lärandemål tränas dessutom databassökning för att lära sig hitta vetenskaplig litteratur i databaser, i samarbete med bibliotekarie och universitetsbibliotekets resurser.
Närvaro är obligatorisk vid examinerande seminarier och redovisningar.
Delkurs 2. Presentations- och oppositionsteknik, 2 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av gruppövningar och uppföljande seminarier för att träna presentation av vetenskapligt arbete, samt att ge och ta emot kritik vid opposition. Närvaro är obligatorisk vid seminarier.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 5,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras individuellt genom en skriftlig projektplan som genomförs i par. Dessutom examineras den muntliga presentationen av den egna projektplanen samt den kritiska granskningen av andra studenters projektplaner individuellt. Individuell examination av lärandemål 2 och 3 sker genom gruppdiskussion vid etik-, datorsöknings- och artikelgranskningsseminarier. Fokus vid bedömningen ligger på studentens förmåga att planera, presentera och försvara ett vetenskapligt arbete samt att redogöra för vetenskapliga begrepp och metoder för insamling, presentation och analys av data. I bedömningen läggs särskild vikt vid ett korrekt akademiskt och vetenskapligt skrivande och argumentation samt relevant koppling till tidigare forskning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium eller gruppövning kan erbjudas under terminstid.
För betyg G på delkursen krävs godkänt betyg på både den muntliga och skriftliga presentationen av projektplanen, samt godkänd oppositions på andras projektplaner. För betyget VG krävs dessutom väl godkänt betyg på den skriftliga projektplanen. Kriterier för den individuella bedömningen finns i studiehandledningen.
Delkurs 2. Presentations- och oppositionsteknik, 2 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet examineras genom bedömning av individuell muntlig prestation på seminarier kring kamratgransknings- och presentationsteknik. Fokus för bedömning vid seminarierna är att visa ett vetenskapligt förhållningssätt vid förberedelser till presentation, försvar och opponering av examensarbete på kandidatnivå. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuellt skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium eller gruppövning kan erbjudas under terminstid.
För betyg G på delkursen krävs godkänt på obligatoriska seminarier. Betyget VG tillämpas inte. Kriterier för bedömningen finns i studiehandledningen.
För betyg G på hela kursen krävs godkänt på samtliga obligatoriska moment. För betyget VG på hela kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på delkurs 1.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Backman J, (2016) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. 201 s.
Ca 10 vetenskapliga artiklar omfattande totalt ca 60 s tillkommer
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.