Grundnivå
22,5 hp avklarade av termin 1 inom programmet Mångfaldsstudier (SGMGF)
Inget huvudområde
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla en grundläggande kunskap om och förståelse av praktiskt arbete i organisationer med inriktning på förvaltningspolitiska och juridiska aspekter på offentliga organisationer.
Kursen består av två spår. För det första ges en introduktion till policystudier där olika perspektiv, modeller och metoder inom policyfältet presenteras och diskuteras. För det andra görs ett praktiskt beredningsarbete där studenten tar fram ett relevant beslutsunderlag i en specifik policyfråga. Detta underlag och förslag redovisas sedan muntligt och skriftligt. Därigenom tränas olika färdigheter som är relevanta för praktiskt policyarbete, framför allt förmågan att avgöra vad som kännetecknar en god analys och ett relevant beslutsunderlag.
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- Redogöra för och diskutera olika teoretiska perspektiv inom policyanalys
- Skilja på vetenskapliga policyanalyser och det praktiska användandet av olika former av policyanalys
- Visa förmåga att ta fram och presentera ett beslutsunderlag i en politiskt styrd organisation
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga arbeten i grupp där studenterna förväntas att själva identifiera, formulera, diskutera och utarbeta relevanta problemställningar och ställningstaganden.
Studenternas prestationer examineras genom en portfolio bestående av en hemtentamen samt skriftlig och muntlig redovisning av beredningsarbete (7,5 hp) varigenom lärandemål 1, 2, 3 examineras.
- Cairney, Paul (2011)Understanding Public Policy. Theories and Issues (London: Palgrave Macmillan)
- Eriksson, Lars Torsten & Finn Wiedersheim-Paul (senaste upplagan)Att utreda, forska och rapportera, Malmö: Liber
- Hall, Patrik & Karl Löfgren (2006)Politisk styrning i praktiken, Malmö: Liber
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.