Grundnivå
Grundläggande behörighet
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ges som fristående kurs.
Kursens syfte är att studenten skall utveckla kunskap och ge de studerande kunskap om entreprenöriellt företagande i en global miljö med speciellt fokus på internationaliseringens drivkrafter, internationella företagsstrategier samt organisering av internationella aktiviteter.
Företagande är inte längre bundet vid den inhemska marknaden. Konkurrensen gör att företag söker sig hela tiden till nya internationella marknader för att kunna utvecklas, lokalt har blivit globalt. En viktig del är att förstå de olika marknadernas förutsättningar för att kunna formulera den strategi som bäst uppfyller företagets och marknadens förutsättningar. I en värld där kärnkompetensen är allt mer viktig där Små- och medelstora företag (SME's), kan med rätt samarbete och strategi, komma in på internationella marknader spelar entreprenöriellt tänkande en stor och viktig roll. Det finns fyra viktiga aspekter för företag i framtiden att ta hänsyn till om de vill överleva i den allt hårdare konkurrensen. Företag måste känna till grunderna för entreprenöriell verksamhet, hur de skall arbeta med strategi för organisering i en global miljö. En annan viktig aspekt är just vad det betyder att vara en entreprenör i internationell verksamhet för att kunna arbeta kreativt och skapa kreativa entreprenörella organisationer.
Vid avslutad kurs med godkänt resultat ska studenten ha utvecklat kunskap om internationell strategi och entreprenöriella verksamheter i små- och medelstora företag med speciellt fokus på internationaliseringens drivkrafter, internationella företagsstrategier samt organisering av internationella aktiviteter.
Mer specifikt ska studenten kunna:
- beskriva och diskutera förutsättningar för entreprenöriella verksamheter i små- och medelstora företag och strategi i international miljö.
- beskriva och diskutera på vilka sätt globalisering kan vara ett uttryck för entreprenörskap.
- sammanfatta och diskutera centrala bidrag i internationaliseringslitteraturen.
- diskutera betydelsen av kreativitet i entreprenöriella processer.
- tillämpa teoretiskt grundad kunskap för att analysera och utveckla lösningar för problem kopplade till internationellt entreprenörskap i små- och medelstora företag.
- konstruktivt bidra till diskussioner och projekt i grupparbeten.
- kritiskt diskutera och bedöma akademisk litteratur inom fältet international strategi och entreprenörskap .
- kritiskt kunna värdera möjligheter och begränsningar för internationalisering i olika sammanhang.
Föreläsningar, projektgrupp-arbete, fyra case seminarium med individuella uppgifter.
Kursen examineras genom följande examinationsmoment:
Kursen omfattar följande examinationsmoment:
- Individuell skriftlig tentamen, 7 hp (A-E, U) (lärandemål: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8)
- Projektarbete i grupp inkluderande skriftlig och muntlig presentation/redovisning 4 hp (UG) (lärandemål: 5, 6, 7, 8)
- Fyra obligatoriska praktikfalls-seminarier med individuella inlämningsuppgifter för varje seminarium, motsvarar 1 hp vardera. (UG) (dvs totalt 4 hp) (lärandemål 5, 6, 7, 8)
Helkursbetyg bestäms när samtliga moment är godkända. Helkursbetyg bestäms av den individuella skriftliga tentamen.
- Booth, W., Colomb, G. & Williams, J. (2008). The craft of research. University of Chicago Press.
- Nielsen, S., L., Klyver, K., Rostgaard Evald, M. & Bager, T. (senaste upplagan). Entrepreneurship in Theory and Practice – Paradoxes in play. Edward Elgar Publishing, Cheltenham.
Artiklar och annat material kommer göras tillgängligt elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.