Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Ämnesdidaktik: Perspektiv på forskning
Engelsk benämning
Subject Didactics: Perspectives on Research
Kurskod
SO690F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-03-06
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SO689F Ämnesdidaktik: Forskningsmetodisk fördjupning (godkänd) eller IS632F Ämnesdidaktik: Vetenskapsteori och forskningsmetoder (godkänd)
eller motsvarande.
Alternativt yrkesexamen på avancerad nivå avsedd för undervisning i grundskolan eller i gymnasieskolans allmänna ämnen eller yrkesexamen avsedd för undervisning i grundskolan eller i gymnasieskolans allmänna ämnen tillsammans med magisterexamen inom utbildningsvetenskap alternativt magisterexamen inom utbildningsvetenskap.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Ämnesdidaktik
Fördjupningsnivå
A1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar sin förmåga att självständigt söka och kritiskt granska forskningslitteratur samt tillägnar sig förmågan att självständigt författa en forskningsöversikt inom inriktningen ämnesdidaktik.
Innehåll
Delkurser
Kritisk granskning av forskningsöversikter, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen undersöks olika vetenskapliga texter, både gemensamma och individuellt valda ämnesdidaktiska kunskaps-, litteratur- och forskningsöversikter. Dessa texter analyseras med avseende på innehåll och form, syfte, funktion och användning. Värderingar görs med hänsyn till relevanta teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter. Studenten utvecklar sin förmåga att söka litteratur genom elektroniska databaser.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- ge exempel på och diskutera forskningsöversikters syfte, funktion, användningsområden och roll i samhället
- söka och värdera forskningsöversikter med hänsyn till relevanta teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter
- kritiskt granska och jämföra olika forskningsöversikter
Delkursens arbetsformer
Kursen använder arbetsformerna seminarier, diskussioner, litteratursökning och kollegierespons. Arbetet genomförs både individuellt och i grupp. Malmö högskolas lärplattform används.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras genom en skriftlig uppgift där studenten presenterar och kritiskt granskar en individuellt vald forskningsöversikt. I provet examineras samtliga lärandemål.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Att skriva en forskningsöversikt, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Inom ramen för delkursen vidareutvecklar studenten sin förmåga att söka, värdera och motivera vald forskningslitteratur utifrån teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter. Vidare utvecklar studenten sin förmåga att kategorisera, tematisera, syntetisera och kritiskt värdera forskning samt att författa en egen forskningsöversikt inom vald ämnesdidaktisk inriktning
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- självständigt och med god språkbehandling sammanställa en forskningsöversikt i relation till ett individuellt valt ämnesdidaktiskt forskningsområde
- granska och värdera forskning med utgångspunkt i teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter samt med insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar
- presentera en egen forskningsöversikt och argumentera för dess innehåll
- kritiskt granska och kommentera medstuderandes forskningsöversikter
Delkursens arbetsformer
Delkursen använder arbetsformerna seminarier, diskussioner, litteratursökning och kollegierespons. Arbetet genomförs både individuellt och i grupp. Malmö högskolas lärplattform används.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras genom en självständigt författad forskningsöversikt. I examinationen ingår att försvara sin text samt kritiskt granska och opponera på medstudenters texter.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Augustsson, Gunnar (2012). Akademisk skribent. Lund: Studentlitteratur. (168 s)
Birgerstam, Pirjo, (2000). Skapande handling. Om idéernas födelse. Lund: Studentlitteratur (235 s)
Bunar, Nihad (2010). Nyanlända och lärande: en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan. Vetenskapsrådets rapportserie 6:2010. (8 s)
Bjereld, Ulf, Demker, Marie, Hinnfors, Jonas (2009). Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Lund: Studentlitteratur. (165 s)
Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg , Christina & Wengström, Yvonne (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap, vägledning för examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur. (212 s)
Hart, Christopher (2009). Doing a literature review: releasing the social science research imagination. (Reprint). London: Sage Publications. (230 s)
Nilholm, C. (2017). Smart: ett sätt att genomföra forskningsöversikter. Lund: Studentlitteratur.
Poulson, Louise & Wallace, Mike (red) (2004). Learning to Read Critically in Teaching and Learning. London: SAGE (elektronisk bok) (232 s)
Forskningslitteratur utifrån egen vald inriktning väljs i samråd med kursansvarig.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenten. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på samtliga prov.