Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Specialpedagogik: Kunskapsområde och forskning
Engelsk benämning
Special Education: Knowledge Field and Research
Kurskod
SO667F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-05-25
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
En yrkesexamen i specialpedagogik med/samt ett självständigt arbete om 15 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Specialpedagogik
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att studenterna fördjupar sin förståelse för idéhistoriska perspektiv, forskningsprocess samt specialpedagogik som forskningsområde.
Innehåll
I kursen studeras och diskuteras specialpedagogisk nationell och internationell forskning och de kritiska frågor som aktualiseras i förhållande till utgångspunkter och forskningsprocess.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- värdera och problematisera specialpedagogisk forskning ur ett idéhistoriskt perspektiv
- identifiera och redogöra för centrala begrepp och teoretiska perspektiv inom specialpedagogisk forskning
- analysera och redogöra för forskningsprocessers olika aspekter
Arbetsformer
Kursens övergripande pedagogiska inramning är seminarieformen. Seminarier varvas med föreläsningar, arbete i grupp och individuella presentationer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.
Bedömningsformer
Prov 1: Analys av vetenskaplig artikel (Analysis of Article) 3hp
Inom ramen för en gruppuppgift redovisar studenten sin analys av en vetenskaplig artikel utifrån vetenskapsfilosofiska och metodologiska utgångspunkter. Analysen presenteras vid ett seminarium (lärandemål 1 och 3)
Prov 2: Individuell text (Paper) 4,5 hp
I texten analyseras och diskuteras en teori/perspektiv inom specialpedagogisk forskning mot bakgrund av andra teoretiska perspektiv (lärandemål 2)
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Burman, Anders. (2014) Pedagogikens idéhistoria. Uppfostringsidéer och utbildningsideal under 2500 år. Lund: Studentlitteratur. (296 s)
Kroksmark, Tomas (red.). (2011) Den tidlösa pedagogiken. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur (i urval ca 200 s.)
Schött, Kristina. (2015). Studentens skrivhandbok. (3. [bearb.] uppl.) Stockholm: Liber. 185 s.
Serder, Margareta. & Jobér, Anna. (red.) (2021). Vetenskapliga teorier för lärare. (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. Kap 1-2, 36 s.
Artiklar väljs i samråd med kursansvarig.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.