Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Pedagogik: Kunskapsområde och forskning
Engelsk benämning
Education: Knowledge Field and Research
Kurskod
SO650F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-08-15
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 90 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp, alternativt en yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp, alternativt kandidatexamen i pedagogik, alternativt studie- och yrkesvägledarexamen med ett självständigt arbete om 15 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Pedagogik
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att studenterna fördjupar sin förståelse för vetenskapsteoretiska perspektiv, forskningsprocess samt pedagogik som forskningsområde.
Innehåll
I kursen studeras och diskuteras pedagogisk nationell och internationell forskning och de kritiska frågor som aktualiseras i förhållande till utgångspunkter och forskningsprocess.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- värdera och problematisera pedagogisk forskning ur ett vetenskapsfilosofiskt perspektiv
- identifiera och redogöra för centrala begrepp och teoretiska perspektiv inom pedagogisk forskning
- analysera och redogöra för forskningsprocessers olika aspekter
Arbetsformer
Kursens övergripande pedagogiska inramning är seminarieformen. Seminarier varvas med föreläsningar, arbete i grupp och individuella presentationer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.
Bedömningsformer
Prov 1: Analys av vetenskaplig artikel (Analysis of Article) 3hp
Inom ramen för en gruppuppgift redovisar studenten sin analys av en vetenskaplig artikel utifrån vetenskapsfilosofiska och metodologiska utgångspunkter. Analysen presenteras vid ett seminarium (lärandemål 1 och 3)
Prov 2: Individuell text (Paper) 4,5 hp
I texten analyseras och diskuteras en teori/perspektiv inom pedagogisk forskning mot bakgrund av andra pedagogiska perspektiv (lärandemål 2)
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Augustsson, Gunnar (2012). Akademisk skribent. Lund: Studentlitteratur. (168 s.)
Burman, Anders. (2014) Pedagogikens idéhistoria. Uppfostringsidéer och utbildningsideal under 2500 år. Lund: Studentlitteratur. (296 s)
Carlbaum, Sara; Hult, Agneta; Lindgren, Joakim; Novak, Judit; Rönnberg, Linda och Segerholm, Christina. (2014). Skolinspektion som styrning. I Utbildning & Demokrati 23:1, 5-20).
Gustafsson, Bengt, Hermerén, Göran och Pettersson, Bo (2011). God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011 (131 s.) https://publikationer.vr.se/produkt/god-forskningssed/
Korsgaard, Morten Timmermann & Mortensen Stig Skov (2017): Towards a shift in perspective for inclusive education research – a continental approach, International Journal of Inclusive Education, DOI: 10.1080/13603116.2017.1335356
Forskningslitteratur utifrån egen inriktning väljs i samråd med kursansvarig.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).