Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Omvårdnad: Verksamhetsförlagd utbildning – inriktning medicinsk vård
Engelsk benämning
Nursing: Placement in Medical Care
Kurskod
SM721A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-12-07
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp, yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktning medicinsk vård 60 hp och erbjuds i termin 2.
Innehåll
Kursen omfattar fördjupade studier inom avancerad medicinsk vård och omvårdnad, medicinsk vetenskap samt kärnkompetenser relaterat till sluten och primärkommunal medicinsk vård. Forskningsanknuten teoretisk kunskap omsätts genom självständigt praktiskt handlande i VFU. VFU kan förläggas dag, kväll eller natt under veckans alla sju dagar. VFU sker med organiserad handledning och färdighetsträning.
Kursen syftar till att studenten ska omsätta teoretiska kunskaper i praktiskt självständigt handlande. I den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) ska studenten träna och visa färdigheter inom de områden som innefattas i specialistsjuksköterskans kompetens inom sluten och primärkommunal medicinsk vård.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1. utföra personcentrerad, avancerad och evidensbaserad omvårdnad och vård vid komplexa medicinska tillstånd i samverkan med patient och närstående,
2. leda omvårdnadsarbetet i det interprofessionella teamet,
3. genomföra omvårdnadsronder samt ge förslag på utvecklingsmöjligheter och hållbarhet för omvårdnadsarbetet,
4. utveckla och genomföra en pedagogisk undervisningssituation innefattande bedömning, åtgärder och utvärdering av omvårdnad och vård vid komplexa medicinska sjukdomstillstånd utifrån kärnkompetenserna med ett etiskt och evidensbaserat förhållningssätt, och
5. formulera och värdera professionellt förhållningssätt i relation till specialistsjuksköterskans omvårdnadsansvar i förhållande till teamet, patienter och deras närstående.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av VFU (160 timmar) i medicinsk kontext innefattande obligatorisk omvårdnadsrond, obligatorisk pedagogisk undervisningssituation, studiebesök samt egna studier (lärandemål 1-5). Dessa olika arbetsformer ställer krav på praktiskt handlande, aktivt kunskapssökande, problemlösning, reflektion och kritisk analys.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras under VFU och bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) för avancerad nivå. Fokus i bedömningen ligger på den individuella studentens färdighet och förmåga till kommunikation och undervisning, omvårdnadsprocessen, undersökningar och behandlingar, arbetsledning och samarbete, samt professionellt förhållningssätt.
Lärandemål 1-5 examineras även genom att studenten planerar och genomför en undervisningssituation om komplexa medicinska sjukdomstillstånd baserat på evidensbaserad omvårdnad. Fokus på bedömning är studentens förmåga att utföra en undervisningssituation inom medicinsk kontext för berörd personal. Dessutom bedöms studentens förmåga till ett reflekterat och kritiskt förhållningssätt i relation till specialistsjuksköterskans funktion och ledarskap vid komplexa vårdsituationer under ett obligatoriskt seminarium. Bedömning sker utifrån specifika bedömningskriterier som presenteras i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska arbetsformer kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle ej kan erbjudas under terminstid.
Rätt till omtentamen
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omtentamenstillfälle när utbildningens lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrott görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänts, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under VFU att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadats, kan examinatorn efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas ny VFU endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för VFUs genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövning görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment samt godkänd VFU och pedagogisk undervisningssituation.
Students som underkänts i tentamen för teoretisk del av kurs för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges två möjligheter till omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen sker enligt schemalagda tider.
Kurslitteratur
*markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
*Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 600s.
Jonson B, Wollmer P, (2011) Klinisk fysiologi: med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi med eLabb. 3 uppl. Stockholm, Liber. 397 s.
*Lindgren S, (2017) Medicin. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. 808 s.
*Norlén P, Lindström E, (red) (2014) Farmakologi. 3 uppl. Stockholm: Liber. 443 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, behandlingsriktlinjer, rapporter och lagstiftning akutella för kursen, cirka 500 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.