Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Omvårdnad: Medicinsk vård II
Engelsk benämning
Omvårdnad: Medical Care II
Kurskod
SM713A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Inrättandedatum
2021-12-07
Fastställandedatum
2021-12-07
Gäller från
2022-11-07
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp, yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård 60 hp och erbjuds under termin 1. Kursen kan även ges som fristående kurs och kan ingå i examensfordringarna för magister- eller mastersexamen inom huvudområdet omvårdnad.
Innehåll
I kursen behandlas patofysiologi, behandling och diagnostik vid medicinska tillstånd och diagnoser med ett jämställdhetsperspektiv. Planering och ledning av omvårdnadsarbetet för patienter med komplexa medicinska omvårdnads- och vårdbehov diskuteras utifrån kärnkompetenserna samt vetenskap och beprövad erfarenhet. Även kliniska frågeställningar samt omvårdnad och vård i livets slut ingår.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i avancerad omvårdnad vid komplexa och långvariga medicinska sjukdomstillstånd hos multisjuka patienter inom sjukhusvård och primärkommunal vård utifrån ett forskningsanknutet förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förklara relationen mellan etiologi och patologi samt redogöra för diagnostik och behandling hos patienter med komplexa och långvariga medicinska tillstånd och diagnoser,
2. planera och utvärdera en patientsäker och personcentrerad omvårdnad för patienter med komplexa omvårdnads- och vårdbehov utifrån jämställdhet samt vetenskap och beprövad erfarenhet,
3. planera och bedöma hälsofrämjande och förebyggande omvårdnadsinterventioner för patienter med komplexa medicinska omvårdnads- och vårdbehov i interprofessionell samverkan inom sjukhusvård och primärkommunal vård, och
4. diskutera relevanta hanteringsstrategier för ett professionellt och etiskt bemötande och kommunikation om döendet och döden vid omvårdnad och vård i livets slut.
Arbetsformer
Lärandemål 1-4 uppnås genom föreläsningar, enskilda studier, samt seminarier. Av de schemalagda arbetsformerna är seminarium för lärandemål 4 obligatoriskt. Eventuell frånvaro vid obligatoriskt seminarium kompletteras efter beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift om inte arbetsformen kan erbjudas under terminstid.
Bedömningsformer
Lärandemålen 1-4 (7,5 hp) examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift som presenteras och kritiskt diskuteras vid ett seminarium. Fokus i bedömning är på studentens förmåga att utifrån ett forskningsanknutet förhållningssätt planera, bedöma samt utvärdera omvårdnad för patienter med komplexa och långvariga vård- och omvårdnadsbehov och vid livets slut. För att erhålla betyget Godkänd på kursen krävs att obligatoriskt moment är genomfört och att godkänt resultat på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs utöver vad som angetts för betyget Godkänd även att betyget Väl godkänd erhållits på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften. Detaljerade bedömningskriterier finns i kursens studiehandledning.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
*markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
*Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 600s.
*Braun C A & Andersson C, (2012) Patofysiologi. Om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Lund: Studentlitteratur. 532s.
*Lindgren S, (2017) Medicin. Uppl. 2. Lund: Studentlitteratur, 808s.
Norlén P, Lindström E, (red) (2014) Farmakologi. 3 uppl. Stockholm: Liber. 443s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, behandlingsriktlinjer, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen, cirka 500 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.