Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Svenska och lärande: Barns tal-, läs- och skrivutveckling i ett flerspråkigt perspektiv
Engelsk benämning
Swedish Studies and Education: Children's Speech and Literacy from a Multilingual Perspective
Kurskod
SL223B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för grundlärarprogrammet
Fastställandedatum
2020-10-02
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL221B Svenska och lärande: Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 och avser undervisning i ämnet svenska.
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa sina teoretiska och didaktiska kunskaper om barns skrift- och talspråksutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv samt om hur flerstämmiga och språkutvecklande läromiljöer kan skapas. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla kunskaper om kulturella förändringar, t.ex. i de textvärldar barn möter.
Innehåll
Kursen behandlar olika synsätt och teoretiska aspekter på den tidiga och fortsatta läs- och skrivundervisningen. Kursen behandlar även grundläggande grammatisk terminologi och dess didaktiska tillämpning. Barns olika villkor och behov och hur dessa kan mötas i en kulturellt heterogen skola belyses.
Kursen behandlar också frågor kring att lära på sitt andraspråk. Hur språkutvecklande miljöer och ett inkluderande arbetssätt kan skapas i en flerspråkig miljö belyses och diskuteras. En av kursens bärande tankar är att språkanvändning och språkutveckling ses som en kreativ process i vilken interaktion och kommunikation spelar en avgörande roll.
Kursens tar sin utgångspunkt i kulturella förändringar som t.ex. en ökad kulturell heterogenitet och en vidgad syn på text med nya medier och populärkulturella uttrycksformer. Kursen belyser särskilt hur sociala kategorier såsom genus, klass och etnicitet kommer till uttryck i barns textvärldar samt hur dessa kategorier kan tänkas färga deras egen reception. Läromedelstexter behandlas såväl utifrån språkliga som kulturella perspektiv.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera olika teoretiska utgångspunkter för läs- och skrivundervisning samt reflektera över hur olika lärandeteorier kommer till uttryck i både analog och digital undervisningspraktik
- redogöra för grundläggande drag i svenska språkets fonologi, stavning, morfologi och syntax
- analysera och ge respons på elevtexter av olika texttyper utifrån grammatiska begrepp och med stöd i didaktiska skrivteorier
- redogöra för likheter och skillnader mellan utvecklingen av modersmålet och andraspråket inklusive skillnader mellan andraspråksdrag och läs- och skrivsvårigheter i såväl teori som praktik
- kritiskt granska och ta ställning till val av läromedel, litterära och digitala och multimodala texter utifrån representationer av identitet, klass, etnicitet och genus
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår obligatoriska moment. Frånvaro innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1, Informationsfilm och seminarium (Informative Film and Seminar) 5 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1
Prov 2, Lektionssekvens och utredande text (Sequence of Lessons and Expository Text) 5 hp
I detta prov bedöms lärandemål 5.
Prov 3, Skriftlig salstentamen (Written examination ) 5 hp
Detta prov består av en salstentamen. I denna del bedöms lärandemål 2, 3 och 4.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 3 samt på Prov 1 eller 2
Den muntliga presentationen/Muntliga presentationer kräver god språkbehandling, disposition och presentationsform. Den skriftliga texten kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå. Språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur (148 s).
Dysthe, O. (1996). The multivoiced classroom: Interactions of writing and classroom discourse. Written communication, 13(3), 385-425.
Eriksson, Jessica, Grönvall Fransson, Camilla & Johansson, Annelie (2017). Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. Andra upplagan. Ingarö: Columbus förlag (c:a 100 sidor, i samråd med kursledaren).
Gibbons, Pauline (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterad uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren (275 s.)
Godhe, Anna-Lena & Sofkova Hashemi, Sylvana (red.) (2019). Digital kompetens för lärare. Första upplagan Malmö: Gleerups (s 99-151)
Jennfors, Elisabeth & Jönsson, Karin (2010). Tidiga möten med skrift. I: Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (10 s).
Jönsson, Karin (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar. [reviderad upplaga] Stockholm: Liber (217 s).
Jönsson, Karin & Jennfors, Elisabeth (2011) Svenskämnet och innehållsfrågan. I : Persson, Sven & Riddersporre, Bim (2011) Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur & Kultur (19 s).
Korneliussen, Nivaq (2018). Homo Sapienne. Stockholm: Leopard (152 s).
Kåreland, Lena (red) (2005) Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. Stockholm: Natur och Kultur (s 25-152).
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red.) (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber. (s 31-74; 89-130; 143-158; 185-200).
Liberg, Caroline & Nordlund, Anna (2019). Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår. Nordic Journal of Literacy Research. Vol 5. No.2 2019, pp 120-139 (19 s)
Liberg, Caroline & Säljö, Roger (2020). Grundläggande färdigheter – att bli medborgare. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. [Femte utgåvan]. Stockholm: Natur och Kultur. (23 s).
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk: om retorik och skrivande. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (168 s).
Lundin, Katarina. (2019). Språkets byggstenar grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB (150 s).
Myndigheten för skolutveckling (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (120 s). (PDF på Canvas)
Skolforskningsinstitutet (2018). Feedback i skrivundervisningen. [Solna]: Skolforskningsinstitutet. (61 s) (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2014). Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet. Stockholm: Skolverket (65 s). (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2020). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2019). Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Svensson, Gudrun, Svensson, Jenny, Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Säljö, Roger (2020). Den lärande människan – teoretiska traditioner. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. [Femte utgåvan]. Stockholm: Natur och Kultur. (61 s)
Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 300 s, tillkommer.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).