Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Social innovation och entreprenörskap - Förändringsarbete i välfärdssektorn
Engelsk benämning
Social Innovation and Entrepreneurship - Change Management in the Welfare Sector
Kurskod
SF163C
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-11-08
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131B och SF141B skall vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kompetens att initiera och genomföra förändringsarbete i verksamheter inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet och socialpedagogiskt arbete.
Kursen innehåller tre teman. Ett är att identifiera och redogöra för exempel på social innovation och entreprenörskap i välfärdssektorn utifrån olika verksamheter och organisationsformer inom funktionshinderområdet; exempelvis teknologins tillämpning inom framtidens vård- och omsorg. Ett annat tema fokuserar på idégenerering och kreativa processer. Under det tredje temat belyses terminologi, begreppsbildning och handlingsstrategier i social innovation och entreprenörskap.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och redogöra för exempel på social innovation och entreprenörskap i välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet,
2. utforma och kommunicera egna verksamhetsidéer och socialt förändringsarbete inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet,
3. redogöra för socialt förändringsarbete kopplat till socialpedagogik med utgångspunkt från teorier om social innovation och entreprenörskap, och
4. analysera samband mellan individuell och organisatorisk utveckling.
Arbetsformer
Studenten arbetar under kursen med att utveckla och genomföra en egen verksamhetsidé. Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, workshops och handledning. Alla kursens seminarier, gruppdiskussioner, workshops och handledningstillfällen är obligatoriska. För att uppnå lärandemål 1 utarbetar studenten en muntlig redogörelse med exempel på social innovation och entreprenörskap inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet som presenteras vid ett seminarium. Lärandemål 2 uppnås genom att studenten utformar ett förändringsprojekt inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet och socialpedagogiskt arbete. För att stödja lärandemål 2 och utveckling av en egen verksamhetsidé/plan ingår handledning, workshop med gruppdiskussioner som obligatoriska moment. Lärandemål 3 och 4 uppnås genom att studenten diskuterar entreprenörskapets roll för socialt förändringsarbete kopplat till socialpedagogik och individuell/organisatorisk utveckling vid obligatoriska seminarier.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom bedömning av en individuell muntlig presentation vid ett seminarium. I fokus för bedömningen är studentens förmåga att relevant identifiera och i rimlig argumentation belysa ett exempel på social innovation och entreprenörskap i välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet. Måluppfyllelsen av lärandemål 2 examineras som en individuell muntlig presentation av projektidén vid en workshop. I fokus för bedömningen är studentens förmåga att argumentera för en nyskapande verksamhetsidé och eller ett socialt förändringsprojekt inom funktionshinderområdet. Lärandemål 3 och 4 bedöms genom en enskild skriftlig uppgift, där fokus i bedömningen är hur studenten kan argumentera för sitt förändringsprojekt inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet och socialpedagogiskt arbete med stöd av kurslitteraturen. Fokus för bedömningen är hur studenten kan redogöra för socialt förändringsarbete inom funktionshinderområdet med fokus på socialpedagogiska insatser, och hur studenten kan analysera utvecklingsarbetets betydelse för individuell- och organisatorisk utveckling med stöd av teoretiska utgångspunkter och aktuell forskning. Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras muntligt genom ett uppsamlande seminarium samt skriftligt via en inlämningsuppgift efter beslut av examinator.
För att bli godkänd på hela kursen krävs minst betyget godkänt på kursens samtliga obligatoriska moment och inlämningsuppgift. För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget godkänt på kursens obligatoriska moment, samt Väl godkänd på den skriftliga inlämningsuppgiften. Preciserade bedömningskriterier finns i studiehandledning.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
Abrahamsson J, Nyström J, Adenskog M, Bro A., Grina J, Kullberg M, Ricketts A, Knutagård M, (2021) Tålamod, mod, perspektiv & stuprör: En antologi om Sopacts behovsdrivna läroprocess kring social innovation. (Research Reports in Social Work; Vol. 2021, Nr. 1). Socialhögskolan, Lunds universitet. 102 s.
Augustinsson E, Allen Lamptey R, Solding L, (2018) 100 sociala innovationer: som kan förändra Sverige. Mötesplats Social Innovation, Malmö Universitet. 162 s.
Forslund M, (2022) Ledarskap för förändring och förnyelse. Lund: Studentlitteratur. 315 s.
Gustafsson F, Netz A, (2018) Sociala innovationer I Sverige – kartläggning av ekosystemet för sociala innovationer. Vinnova, rapport VR 2018:01. 54 s
McKelvey M, Zaring O, (red.) (2016) Sveriges entreprenöriella ekosystem - Företag, akademi, politik. (uppl. 1:1) Stockholm: Esbri kap. 1–2, kap. 16–18, 46 s.
Molin M, Bolin A, (red) (2018) Socialpedagogiskt handling i teori och praktik. Trollhättan: Högskolan Väst. Rapport Nr 2018:4. 87s
Vetenskapliga artiklar och webbaserat material tillkommer om ca 200 sidor.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.