Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Examensarbete
Engelsk benämning
Disability and Rehabilitation Science: Degree Project
Kurskod
SF162B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-02-21
Gäller från
2020-02-24
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF142B och SF143B skall vara godkända
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska kunna planera, genomföra och försvara ett självständigt examensarbete med utgångspunkt från frågeställningar relevanta för huvudområdet handikapp- och rehabiliteringsvetenskap.
Innehåll
Innehållet i kursen utgörs av den fördjupning inom huvudområdet som studenten gör i valet av frågeställning och genomförandet av examensarbetet. Dessutom fördjupas studentens kunskap i vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskapligt skrivande. Examensarbetet innebär att studenten tränar sig att formulera ett vetenskapligt problem/fenomen och en frågeställning relevant för huvudområdet handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. Därefter innefattar arbetet att designa, planera och genomföra en vetenskaplig undersökning samt att sammanställa och presentera resultatet i form av en uppsats. Efter uppsatsens genomförande medverkar studenten i ett seminarium där det egna arbetet försvaras och en opposition på en annan students examensarbete genomförs.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. identifiera ett vetenskapligt problem/fenomen och formulera frågeställningar relevanta för handikapp- och rehabiliteringsvetenskap,
2. planera och genomföra inom givna tidsramar en för huvudområdet relevant vetenskaplig studie i vilken teoretiska och metodologiska färdigheter tillämpas,
3. redogöra för och tillämpa forskningsetiska principer,
4. producera och lägga fram en vetenskaplig text som präglas av vedertagna krav på vetenskaplig noggrannhet, formalia och med språkligt godtagbar kvalitet,
5. föra en kritisk argumentation om det egna och andras examensarbete, och
6. identifiera eget behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens.
Arbetsformer
Examensarbetet innebär att skriva en uppsats med vetenskaplig grund, enskilt eller i par. Lärandemål 1-4 uppnås dels genom föreläsningar och seminarier kring de olika avsnitten som uppsatsen ska innehålla, dels genom grupp- och individuell handledning. Det självständiga arbetet med examensarbetet dokumenteras individuellt i ett processdokument (gäller vid pararbete). Dessutom anordnas workshop med informationssökning av biblioteket. Lärandemål 5 uppnås genom att studenten studerar en film med exempel på respondent- och oppositionsrollen. Med utgångspunkt från uppsatsämnet diskuteras i grupp behovet av ytterligare kunskap i relation till kompetensutveckling för att uppnå lärandemål 6. Handledningstiden är begränsad till den termin studenten först registrerades på kursen. Undantag kan göras av studierektor om särskilda skäl föreligger. Uppsatshandledaren rekommenderar när uppsatsen är redo för prövning i examination. De inplanerade handledningstillfällena kan inte kompenseras vid annat tillfälle.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras genom att studenten skriver en uppsats som läggs fram vid ett examinationsseminarium där uppsatsen försvaras samt opposition ges på ett annat examensarbete. Fokus i bedömningen i det skriftliga examensarbetet ligger på genomförandet av forskningsprocessen,vald vetenskaplig metod,vetenskapligt skrivande och för opponent- och respondentskap, på förmågan att ge och respondera på kritik under opponentskapet. Vid pararbete görs individuell bedömning genom det processdokument som studenten fört. Lärandemål 6 examineras genom aktivt deltagande vid reflektionsgrupper för Personlig och professionell utveckling (PPU). Fokus för bedömningen är studentens aktivitet i samtal om den egna kunskapsprocessen i relation till socialpedagogiskt arbete. Kriterier för bedömningen av examensarbetet, opponentskap och respondentskap specificeras i en bedömningsmatris i studiehandledningen.
För att blir godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänt på examensarbetet, godkänt opponent- och respondentskap, samt aktivt deltagande vid PPU-moment. För betyget Väl godkänt på hela kursen krävs Väl godkänt på examensarbetet, godkänt opponent- och respondentskap, samt aktivt deltagande vid PPU-moment.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Backman J, (2015) Rapporter och uppsatser. 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011) Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 146 s.
Gudmundsson P, (2016) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Reviderad inför vårterminen 2017. Utbildningsnämnden. Fakulteten Hälsa och Samhälle
Jeppsson Grassman E, Taghizadeh Larsson A, (2015) Att studera funktionshinder och åldrande. En bok om metoderfarenheter. Linköpings universitet. 150 s.
Valbar litteratur i samråd med handledare.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenten, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.