Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Forskningsmetodik
Engelsk benämning
Research Methods
Kurskod
SF162A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-01-20
Gäller från
2015-02-22
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131A och SF141A skall vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör termin 6 i programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupade kunskaper i forskningsmetodik för att kunna tillämpa vetenskapliga metoder i ett examensarbete.
Innehåll
I kursen diskuteras samhällsvetenskapliga metoder och begrepp. En genomgång görs av problemformulering, syfte och frågeställningar samt metod och urval i en kvalitativ respektive en kvantitativ forskningsprocess. Olika datasamlingsmetoder presenteras, t ex enkät, intervju och observation och relateras till analys av data. I kursen introduceras statistiska metoder. Forskningsetiska principer inom samhällsvetenskaplig forskning diskuteras. Av stor betydelse inom kursen är den praktiska tillämpningen av olika datainsamlings- och analysmetoder.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp inom det samhällsvetenskapliga forskningsfältet,
2. tillämpa kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder,
3. utarbeta en plan för examensarbetet, och
4. redogöra för, motivera och tillämpa gällande etiska riktlinjer i forskningsprocessen
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentaktiva arbetsformer vilka innefattar föreläsningar, seminarier, enskilda studier, arbete i grupp, arbete med fallbeskrivningar.
Bedömningsformer
Kursen examineras dels genom kursens fyra obligatoriska seminarieövningar/datalaborationer (lärandemål 2) dels genom en skriftlig salstentamen (lärandemål1 och 2). Fokus i bedömningen av studenternas prestationer i delkursen ligger på kunskap om och förmåga att diskutera och praktiskt tillämpa olika metoder för datainsamling. Viktigt är även att studenterna tillgodogör sig kunskap om metodernas vetenskapsteoretiska bas, liksom kunskap om när behov av etiska överväganden föreligger. Studenternas kunskaper om behoven av etiska överväganden säkerställs genom en idéskiss (lärandemål 3 och 4).
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bryman A, (2011) Samhällsvetenskapliga metoder. 2.,[rev.] uppl. Malmö: Liber. 400 s.
Daneback K, Månsson S-A, (2008) Internetforskning I Meeuwisse A, Swärd H, Eliasson-Lappalainen R, Jacobsson K, (Red.) Forskningsmetodik för socialvetare. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 15 s.
Djurfeldt G, Larsson R, Stjärnhagen O (2010) Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metodier. 2. Uppl. Lund: Studentlitteratur. 250 s. Forsman B, (1997) Forskningsetik: en introduktion. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Thurén T, (2007) Vetenskapsteori för nybörjare. 2., [omarb.] uppl. Stockholm: Liber. 184 s.
Vetenskapsrådet (2011) Vad är god forskningssed? Vetenskapsrådets rapportserie1:2011. 131 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.