Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Funktionshinder, samverkan och profession
Engelsk benämning
Disability, Cooperation and Profession
Kurskod
SF161A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-12-01
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131A och SF141A skall vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet och är en kurs inom huvudområdet Handikapp och rehabiliteringsvetenskap på nivå 61 - 90 hp. Kursen kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Handikapp och rehabiliteringsvetenskap.
Syfte
Kursens syftar till att studenten utvecklar förmågor och färdigheter för att omsätta sina teoretiska kunskaper inom ramen för professionellt arbete. Kursen utvecklar studentens möjligheter att fördjupa sina kunskaper inom funktionshinderområdet.
Innehåll
I kursen använder studenten sina tidigare kunskaper om personliga konsekvenser av funktionshinder, det socialpedagogiska arbetet och samhällets resurser för personer med funktionshinder, för att föreslå och motivera professionella habiliterande insatser. Studenten reflekterar över det professionella arbetets utförande med hänsyn till brukarens möjligheter till inflytande och medbestämmande över sitt liv. Etiska perspektiv och värderingar har en viktig plats i dessa reflektioner. Betydelsen av att kunna omfatta en helhetssyn på brukarens livssituation och utifrån denna värdera den professionella insatsen penetreras. Studenten söker självständigt fördjupad kunskap med anknytning till dessa frågeställningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. reflektera över hinder och möjligheter i habiliterande professionellt arbete,
2. analysera och diskutera konsekvenser vid samarbetsproblematik som kan uppstå mellan professioner, brukare och närstående
3. diskutera dilemman som kan uppstå mellan brukarens krav på delaktighet och professionellt ansvar, och
4. presentera en översiktlig kunskapsfördjupning som rör yrkesutövning inom funktionshinderområdet, och
5. reflektera över kognitiva och emotionella komponenter i lärandeprocesser och koppla dessa till egna arbets- och studieerfarenheter.
Arbetsformer
Kunskaper inhämtas genom föreläsningar och dialogmöten mellan lärare, studenter och inbjudna gäster som kan vara brukarrepresentanter och tidigare mentorer som studenterna haft kontakt med. Studenterna arbetar i grupper kring bestämda frågeställningar och presenterar sina arbeten vid seminarier. Lärandemål 5 stöds genom föreläsningar och aktiv medverkan i PPU-grupp (obligatoriskt) där studenten bidrar med egna erfarenheter och reflektioner.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 – 3 examineras genom obligatorisk närvaro i dialogmöten samt genom gruppuppgift knuten till dessa. Lärandemål 4 examineras genom enskild skriftlig examensuppgift som presenteras vid seminarium. Lärandemål 5 examineras genom aktivt deltagande vid föreläsningar och reflektionsgrupper för Personlig och Professionell Utveckling (PPU).
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Danermark B, (2003) Samverkan – himmel eller helvete? Stockholm: Gothia. 57 s.
Danermark B, Germundsson P, (2007) Nya vägar till arbetsmarknaden – kvalitetssäkring av samverkan. Sundsvall: Sundsvalls kommun. Distribution: Liber. 60 s.
Germundsson P, (2001) Lärare, socialsekreterare och barn som far illa. Om sociala representationer och interprofessionell samverkan. Doktorsavhandling. Örebro universitet. 169 s.
Germundsson P, Danermark B, (2012) Vocational rehabilitation, interagency collaboration and social representations. Work, 42,(4), 507-517.
Germundsson P, Hillborg H, Danermark B, (2011) Interagency collaboration in vocational rehabilitation for persons with mental health problems: the perspective of the service users and the professionals. Disability & Society, 10, (26), 699-713.
Hillborg H, Svensson T, Danermark B, (2010) Expectations, visions and sense of empowerment: in the face of a vocational rehabilitation process for people with psychiatric disabilities. Scandinavian Journal of Disability Research, 12, (2), 109-124.
Liljegren A (2008) Professionellt gränsarbete – socionomexemplet. Doktorsavhandling. Göteborgs universitet. 65 s.
Socialstyrelsen (2007). Strategi för samverkan – kring barn som far illa eller riskerar att fara illa. Stockholm: Socialstyrelsen. 62 s.
Widmark, C. (2015). Divergent Conceptions. Obstacles to Collaboration in Addressing the Needs of Children and Adolescents. Doktorsavhandling. Karolinska institutet. 71 s.
Widmark, C., Sandahl, C., Piuva, K. & Bergman, D. (2013). Parents' experiences of collaboration between welfare professionals regarding children with anxiety or depression - an explorative study. International Journal of Integrated Care, 13 (4). 11 s.
Widmark, C., Sandahl, C., Piuva, K. & Bergman, D. (2011) Barriers to collaboration between health care, social services and schools. International Journal of Integrated Care, 11 (3). 9 s. Litteratur väljes i samråd med examinator, ca 150 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.