Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Socialpedagogiskt arbete i ett individperspektiv
Engelsk benämning
Social Pedagogical Work from the Perspective of the Individual
Kurskod
SF131C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-06-09
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 3 inom programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet.
Innehåll
Kursen förbereder studenten för att arbeta med människor med funktionsnedsättning med en socialpedagogisk utgångspunkt och metodik. Kursen består av tre delkurser.
Delkurser
1. Teoretiska grunder för pedagogik och socialpedagogik, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas aktuella teoretiska perspektiv inom pedagogik och socialpedagogik med relevans för arbete med människor med funktionsnedsättning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. definiera och ge exempel på centrala begrepp och teorier inom allmän pedagogik och socialpedagogik.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålet bedriver studenten enskilda studier och deltar i föreläsningar samt seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet examineras genom en skriftlig individuell tentamen. Fokus i bedömningen ligger på att studenten ska kunna exemplifiera och definiera pedagogiska och socialpedagogiska teorier och begrepp som är relevanta för det socialpedagogiska arbetet. Preciserade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
För att uppnå betyget Godkänd på delkursen krävs att studenten fått betyget Godkänd på den skriftliga tentamen. För att uppnå betyg Väl godkänd på delkursen krävs att studenten fått betyget Väl godkänd på den skriftliga individuella tentamen.
2. Socialpedagogiska metoder, 7 hp
Delkursens innehåll
I delkursen kopplas teoretiska kunskaper till aktuella arbetssätt och metoder inom socialpedagogiskt arbete.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva och tillämpa socialpedagogiska arbetssätt och metoder av relevans för arbete inom funktionshinderområdet, specifikt metoder som kan stärka brukares delaktighet och inflytande, och
2. reflektera över socialpedagogiska metoders användningsområden och tillämpbarhet.
Delkursens arbetsformer
I delkursen består undervisningen av föreläsningar om socialpedagogiska metoder, av egenstudier samt av träning att omsätta socialpedagogiska förhållningssätt i ett obligatoriskt grupparbete.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1 och 2 genom en individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att beskriva och reflektera kring lämpliga socialpedagogiska förhållningssätt och metoder, med stöd av forskning och teori. Dessutom examineras lärandemål 1 och 2 individuellt muntligt och skriftligt vid presentation av grupparbete där fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att kunna beskriva och tillämpa olika socialpedagogiska arbetssätt och metoder.
Bedömningskriterier specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompletteras skriftligt enligt beslut av examinator.
För att uppnå betyg Godkänd på delkursen ska studenten ha uppfyllt obligatoriska moment samt minst betyget Godkänt på den individuella tentamen. För att uppnå betyg Väl godkänd på delkursen ska studenten uppfyllt obligatoriska moment samt fått betyget Väl godkänd på den skriftliga individuella tentamen.
3. Kommunikation, samtal och möten, 3 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas förhållningssätt i kommunikation, samtal och möten. Studenterna genomför samtal med varandra samt kommunikationsövningar på egen hand och reflekterar över sina erfarenheter av dessa samtal och övningar.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. omsätta erfarenheter från samtalsträning, och
2. reflektera över olika samtalsformer i relation till teori.
Delkursens arbetsformer
Lärandemålet uppnås genom föreläsningar, obligatoriska samtalsövningar, övningar på egen hand och reflektion.
Delkursens bedömningsformer
Delkursens samtliga lärandemål examineras individuellt skriftligt genom ett paper om erfarenheterna av samtals- och kommunikationsövningarna där fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att kunna reflektera över sina erfarenheter att träna kommunikation och samtal.
Bedömningskriterierna preciseras i studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment ska kompletteras enligt beslut av examinator, genom att nya tillfällen till samtalsövningar erbjuds.
För att bli godkänd på delkurs 3 krävs godkänt betyg på såväl muntlig som skriftlig examination samt att obligatoriska moment är uppfyllda.
För ett godkänt betyg på hela kursen krävs lägst betyget Godkänd på samtliga delkurser. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på delkurs 1 och 2 och betyget Godkänd på delkurs 3.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
1. Teoretiska grunder för pedagogik och socialpedagogik, 5 hp
Cederlund C, Berglund S-A, (2014) Socialpedagogik: pedagogiskt socialt arbete Stockholm: Liber 180 s.
Cedersund E, Eriksson L, Ringsby Jansson B, Svensson L, (2019) Renässans för socialpedagogik? – En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur, 216 s.
Egidius H, (2009) Pedagogik för 2000-talet. 5. Stockholm: Natur & kultur. Del I. 150s. samt, s. 216 – 220. (4 s.)
Högström M, (2018) What is the Swedish Interpretation of Social Pedagogy. A Literature Review. Pedagogikaspolenczena, 8, 51-65. 14 s.
2. Socialpedagogiska metoder, 7 hp
Björne P, (2012) Utmanande beteende, utmanande verksamheter FOU-dokument 2012: 2. Malmö stad. 70 s.
Hejlskov Elvén B, (2009) Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 120 s.
Näslund R, Gardelli Å, (2013). ”I know, I can, I will try”: youths and adults with intellectual disabilities in Sweden using information and communications technology in their everyday life. Disability & Society, 28, 13 s.
Rydberg B, (2015) Du, jag och något att tala om. Om kommunikation och kommunikationshjälpmedel för och med barn och ungdomar med funktionsnedsättning. Kalmar: Nationellt kunskapscentrum för anhöriga. 100 s.
Socialstyrelsen, (2017) Vägar till ökade delaktighet. Kunskapsstöd för socialtjänsten om arbete med stöd och service enligt LSS. Stockholm: Socialstyrelsen 80 s.
Ytterligare vetenskapliga artiklar om c:a 40 s och annan litteratur om c:a 200 s tillkommer i samråd med lärare.
3. Kommunikation, samtal och möten, 3 hp
Olson H, (2018) En mer personlig bok om förändringsarbete. Så här tänker jag och gör jag – tror jag. Stockholm: Vulkan förlag. 217 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.