Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Socialpedagogiskt arbete i ett individperspektiv
Engelsk benämning
Social Pedagogical Work from the Perspective of the Individual
Kurskod
SF131A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2013-05-24
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 3 inom programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet.
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskaper och färdigheter som förbereder studenten för att arbeta med människor med funktionshinder med en socialpedagogisk utgångspunkt och metodik.
Innehåll
I kursen behandlas aktuella teoretiska perspektiv och metoder i socialpedagogik med relevans för arbete med människor med funktionshinder. De teoretiska resonemangen kopplas till aktuella metoder inom det sociala och socialpedagogiska arbetet och specifika habiliteringsmetoder exv. som kan stärka brukarens inflytande och delaktighet, träna inlärning -, kommunikationsförmåga och social kompetens. Modeller för stödjande arbete på individ- och omgivningsnivå ägnas ett särskilt utrymme. Konsekvenser av de olika arbetssättens tillämpbarhet och etiska dimensioner granskas.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. definiera och ge exempel på centrala begrepp och teorier inom allmän pedagogik och socialpedagogik,
2. beskriva och visa på färdigheter i socialpedagogiska metoder av relevans för arbete inom funktionshinderområdet,
3. reflektera över användningsområden för socialpedagogiska metoder och dess etiska aspekter i arbetet med personer med funktionshinder, och
4. redogöra för och granska användbarheten av olika vägar för kommunikation, och
5. reflektera över betydelsen av egna attityder och etiskt förhållningssätt i mötet med människor med funktionshinder.
Arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger huvudsakligen på studentaktiva arbetsformer. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, enskilda arbeten, grupparbeten, metodövningar och rollspel. I kursen används filmanalys som ett särskilt pedagogiskt hjälpmedel. I kursen arbetar studenterna i reflexionsgrupper.
Bedömningsformer
Lärandemål 1, 2 och 4 examineras genom skriftliga enskilda uppgifter och muntliga och skriftliga uppgifter i grupp.
Lärandemål 3 examineras genom deltagande i övningar. Lärandemål 5 examineras genom aktivt deltagande i workshops.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andreassen, P, Stenmo, M & Bogarve, C (2010) Samtalsmetodik. Att engagera. Om att skapa kontakt, stödja delaktighet och coacha som stöd till förändring. Kompendium. 34 s.
Bogarve,C, Ershammar, D & Rosenberg, D(red) ( 2012 )Rehabilitering och stöd till återhämtning vid psykiska funktionshinder : möjlighetens metoder för en ny praktik. Stockholm: Gothia 285 s (200 s läses).
Byréus, K (2001) Du har huvudrollen i ditt liv. Om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring. Stockholm: Liber. 192 s.
Cederborg, C,(red) (2009) Att intervjua barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder. Lund: Studentlitteratur. 80 sid.
Eriksson, L. & Markström, A-M. (2000) Den svårfångade socialpedagogiken. Studentlitteratur: Lund. 236 s. (200 s läses).
Forsberg, G & Wallmark, J.(2002) Nätverksboken - om mötets möjligheter. Stockholm: Liber. 300 s. (280 s läses).
Gullacksen, A-C. (2010) Delaktighetsmodellen. En väg mot empowerment. FoU Skåne. Skriftserie 2010:2. s 1 – 40.
Heister Trygg, B. (2010) TAKK - Tecken som AKK: Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Södra Regionens kommunikationscentrum SÖK. 88 s.
Madsen, B (2005) Socialpedagogik. Integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur. 300 s. (250s läses).
Pavlides, Merope (2008) Animal-assisted interventions for individuals with autism. London: Jessica Kingsley Publishers 208 s E-bok.
Strandberg, L (2006) Vygotskij i praktiken. Bland plugghästar och fusklappar. Stockholm: Norstedts akademiska förlag 198 s.
Strandberg, T. (red) (2011) Förhållningssätt och möten. Arbetsmetoder i social omsorg. Lund: Studentlitteratur. Del II s 179-308 =129 s.
Svensson, L. (2009) Introduktion till pedagogik. Norstedts, s 7-162. 155 s av 254.
Sveriges Musik-och Kulturskoleråd, SMOK (2011) Funktionsnedsättning -Funktionsuppsättning. Boken om hur vi får en kulturskola för alla! Hallstavik: SMoK 80 s . Beställs via info@smok.se Finns som PDF fil.
Willis, Debra A. (1997) Animal Therapy. In Rehabilitation Nursing Vol 22, Number 2 pp 78-81
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Återkopplingen görs skriftligt på kursens hemsida eller muntligt under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgänglig på kursens hemsida. Kursvärderingarna är obligatoriska.