Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Socialt arbete: Psykisk ohälsa i en social kontext
Engelsk benämning
Social Work: Mental illness in a social context
Kurskod
SC717B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-04-20
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Socionomexamen eller kandidatexamen omfattande minst 180hp inklusive ett examensarbete omfattande 15hp inom socialt arbete, folkhälsovetenskap, psykologi, sociologi, statsvetenskap, pedagogik, genusvetenskap, kriminologi eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en valbar huvudområdeskurs på avancerad nivå inom mastersprogrammet i Socialt arbete.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper inom fältet psykisk ohälsa utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv och dess anknytning till forskning inom kunskapsområdet socialpsykiatri i relation till det sociala arbetet.
Innehåll
Kursen är en fördjupning inom kunskapsområdet socialt arbete med utgångspunkt från ämnen såsom socialpsykiatri, filosofi, sociologi, psykologi och antropologi. Denna flervetenskapliga kurs syftar till att studenten utvecklar fördjupade kunskaper kring fenomenet psykisk ohälsa samt sociala och kulturella faktorers betydelse för prevention och återhämtning. Mer specifikt fokuserar kursen på meningen med interpersonell förståelse, relationer och betydelsen av kultur, makt, etik och empowerment.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för hur psykisk ohälsa framträder i en social och kulturell kontext,
2. reflektera kring betydelsen av kulturell kontext för kategorisering, upplevelse och hantering av psykisk ohälsa,
3. analysera psykisk ohälsa och dess relation till social återhämtning och socialt arbete,
4. kritisk granska psykisk ohälsa i relation till makt, empowerment och etik,
5. analysera psykisk ohälsa såsom detta relaterar till interpersonell förståelse och interpersonella relationer som en del av det sociala arbetet, och
6. identifiera kopplingen mellan människans villkor och en social psykiatri.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier som en pedagogisk arbetsprocess vilken leder fram till en individuell skriftlig examination. För att uppnå lärandemål 1- 6 presenteras först kursinnehållet vid föreläsningar för att bidra med en överblick av varje specifikt moment i kursen och där studenten tillägnar sig kunskaper i relation till de sex lärandemålen. Föreläsningarna följs sedan av seminarier där varje lärandemål i relation till förberedande läsning bearbetas muntligt.
Bedömningsformer
Lärandemål 1- 6 examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att reflektera kring olika kontexterna betydelse för kategorisering, upplevelse och hantering av psykisk ohälsa samt hur detta relateras till det sociala arbetet. Vidare bedöms studenternas förmåga att analysera forskning kring psykisk ohälsa i relation till interpersonell förståelse, interpersonella relationer och praktiskt socialt arbete.
För att bli godkänd i kursen krävs betyget godkänt på den individuella tentamen. För betyget väl godkänt i kursen krävs väl godkänt på den individuella tentamen. Specifika kriterier för godkänt respektive väl godkänt betyg specificeras i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Davidson L, (2003) Living outside mental illness: qualitative studies of recovery in schizophrenia. New York, NY: New York University Press. 227 s.
Englander M, (Ed.) (2018) Phenomenology and the social context of psychiatry. London: Bloomsbury. 204 s.
Englander M, Ingvarsdotter K, (2017) Socialpsykiatrins grunder. Människans villkor. Malmö: Glerups. (158 s.)
Halling S, (2009) Intimacy, transcendence, and psychology: closeness and openness in everyday life. New York: NY. Palgrave. 248 s.
Herlofson J, (2014) Minipsykiatri. Stockholm: Natur & Kultur.150 s.
Zahavi D, (2018) Phenomenology: the basics. London: Routledge. 158 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om ca 200 sidor
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.