EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2016

Kursplan hösten 2016

Benämning

Forskningsmetodik

Engelsk benämning

Research Methods

Kurskod

SC162A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2014-01-20

Fastställandedatum

2013-12-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 110 högskolepoäng från termin 1-5 i programmet.

Huvudområde

Socialt arbete

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i socionomprogrammet och är en kurs inom huvudområdet socialt arbete på nivå 61-90 hp, som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i socialt arbete.

Syfte

Kursens syftar till att studenten utvecklar fördjupade kunskaper i vetenskapsteori och forskningsmetodik.

Innehåll

I kursen diskuteras samhällsvetenskapliga metoder och begrepp. En genomgång görs av problemformulering, syfte och frågeställningar samt metod och urval i en kvalitativ respektive en kvantitativ forskningsprocess. Olika datasamlingsmetoder, t ex enkät, intervju och observation relateras till analys av data. Särskild tonvikt läggs vid utvärderingsmetoder i det sociala arbetet. Forskningsetiska principer inom samhällsvetenskaplig forskning diskuteras.

Lärandemål

Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp inom det samhällsvetenskapliga forskningsfältet,
2. särskilja och tillämpa kvalitativa och kvantitativa tekniker och instrumenter inom forskningsmetoder,
3. söka, analysera, värdera och använda information inom det egna kunskapsområdet,
4. utarbeta en plan för examensarbetet, och
5. redogöra för, motivera och tillämpa gällande etiska riktlinjer i forskningsprocessen.

Arbetsformer

Undervisningen bygger på studentaktiva arbetsformer vilka innefattar föreläsningar, enskilda studier, arbete i grupp, arbete med avancerad litteratursökning och analys av modeller för utvärdering. I kursen genomförs ett antal obligatoriska seminarier och laborationer.

Bedömningsformer

I kursen examineras lärandemål 1 genom en skriftlig enskild tentamen. Lärandemål 2,3 och 4 examineras genom obligatoriska seminarier och laborationer. Lärandemål 3 examineras dessutom genom en skriftlig inlämningsuppgift.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Aspers, P (2007, 2011) Etnografiska metoder: Liber, ca 130 s
Forsman, B (1997): Forskningsetik - en introduktion. Lund: Studentlitteratur. 138 s.
Rosengren, K E och Arvidson, P (2002) Sociologisk metodik: Liber, ca 260 s.
Stukát, S 1993, Statistikens grunder. Lund: Studentlitteratur, 90 s.
Tillkommer vetenskapliga artiklar, ca 50 s.

Kursvärdering

Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.