EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2015

Kursplan våren 2015

Benämning

Samhällsorientering och lärande: Globalt perspektiv på människans levnadsvillkor

Engelsk benämning

Social Studies and Education: Global Perspectives on Human Living Conditions

Kurskod

SB233B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2014-01-20

Fastställandedatum

2014-01-17

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SB231B Samhällsorientering och lärande: Människans levnadsvillkor i tid och rum (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper inom de samhällsorienterande ämnena samt utveckla en förmåga att organisera ämnesövergripande kunskapsområden utifrån ett internationellt perspektiv. Deltagarna ska tillägna sig kunskaper om hur händelser i olika delar av världen speglas i en nationell kontext. Kurserna syftar också till att utveckla och konkretisera bedömningspraktik.

Innehåll

I kursen behandlas händelser i det internationella samhället utifrån centrala begrepp som postkolonialism, internationell politik, migration, tros- och livsåskådning. Frågorna belyses ur såväl historiskt perspektiv som nutidsperspektiv. Frågor som rör etnicitet och kulturell identitet behandlas i ett internationellt såväl som nationellt perspektiv. Begreppet kulturmöten problematiseras och sambandet mellan integrationspolitik och dess praktiska konsekvenser studeras. Vidare behandlas formativ och summativ bedömning inom ramen för en pedagogisk planering.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  • Beskriva och problematisera hur händelser i det internationella samhället påverkar migrationsmönster och förändrar människors livsvillkor
  • identifiera och analysera konsekvenserna, för såväl individer som för det svenska samhället i samband med migration och integration
  • planera och bedöma ämnesövergripande undervisning

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, praktiskt kreativt arbete, självstudier samt fältarbete. Kursens genomförande förutsätter ett gemensamt kunskapsbyggande genom att deltagarna aktivt bidrar med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Deltagarna förutsätts ta egna initiativ till responsarbeten och digitala arbetsmöten.

Bedömningsformer

Deltagaren examineras enligt följande:
Delprov 1. Muntligt, i grupp, presenterar deltagaren ett ämnesövergripande arbete. Detta prov svarar mot de två första kursmålen.
Delprov 2. Utifrån kursens innehåll formulerar deltagaren individuellt och skriftligt en pedagogisk planering med stöd i Lgr11 och där särskild vikt läggs på bedömningsfrågor. Detta prov svarar mot det tredje kursmålet.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Aggestam, Karin. (2004). (O)rättfärdiga krig. Lund: Studentlitteratur. (kap. 5-8, 85 s.)
Frank, Olof (red.) (2013). Samhällsämnenas didaktik. F-åk 3. Lund: Studentlitteratur. (139 s.)
Frank, Olof (red.). (2013). Samhällsämnenas didaktik. Årskurs 4-6. Lund: Studentlitteratur. (147 s.)
Laid, Bouakaz. (2012). Att behålla mitt och lära mig något nytt. Föräldraengagemang i mångkulturella miljöer. Ett diskussionsunderlag framtaget för Kommission för ett socialt hållbart Malmö. http://www.malmo.se/download/18.1558e15e13973eeaa0e800011507/Att+beh%C3%A5lla+mitt+och+l%C3%A4ra+mig+n%C3%A5got+nytt_Laid+Bouakaz.pdf. (32 s.)
Lundahl, Christian. (2010). Bedömning för lärande.Norstedts förlag (208 s.)
Marks, Robert B. (2004). Den moderna världens ursprung. Arkiv förlag/A-Z förlag. (206 s.)
Svanberg, Ingvar. (2005). Tusen år av invandring: En svensk kulturhistoria. Dialogos Förlag. (466 s.)
Tillkommer valbar litteratur, ca 800 sidor, och film.
Valbar litteratur
Löfstedt, Malin (red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (206 s.)
www.skolverket.se

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.