Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Samhällsorientering och lärande: Människans levnadsvillkor i tid och rum
Engelsk benämning
Social Studies and Education: Human Living Conditions in Time and Space
Kurskod
SB231B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-08-27
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt EnB, MaB, NkA, ShA. Se även utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig en funktionell referensram av kunskaper i de samhällsorienterande ämnena geografi, historia, religion och samhällskunskap för att kunna skapa kreativa och goda lärandemiljöer som dels synliggör ämnena, dels visar samspelet mellan dem.
Innehåll
I kursen anläggs genomgående samhälls-, rums-, tids- och existentiella perspektiv. Kursens fokus är studiet av de samhällsorienterande ämnena såväl ämnesspecifikt som tematiskt. De tematiska studierna behandlar huvudsakligen livsmiljöer i vårt närområde präglat av kulturell mångfald.
I kursen fokuseras studiet av kulturmöten i vid bemärkelse och utifrån dessa arbetar studenten med temat ''Abrahams barn'' som tar sin utgångspunkt i centrala religionshistoriska texter. Vidare möter studenten människors tro och livsåskådningar och tolkar och analyserar dem utifrån existentiella frågor och teoretiska begrepp.
Samspelet individ och samhälle studeras utifrån begrepp som politik, makt och demokrati. Samhällsfrågor, konsekvenser och lösningar analyseras på kort och lång sikt. Olika källor används för att söka och värdera information om hur olika aktörer försöker påverka samhällsutvecklingen. Medborgares livsvillkor, rättigheter och skyldigheter belyses utifrån ett lokalt, nationellt och globalt perspektiv.
Vidare behandlas betydelsen av såväl kultur- som naturgeografiska förutsättningar för mänsklig verksamhet. Identifikation och analys av komplexa rumsliga samband sker med hjälp av kartor och geografiska modeller.
Tyngdpunkten läggs på centrala utvecklingslinjer som kulturmötens betydelser och hur människors levnadsvillkor förändras i svensk och nordisk historia. I kursen ingår också hur historisk kunskap skapas och ordnas genom tolkning av kvarlevor och minnen.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och i bild, text och modeller beskriva samspelet mellan människa, natur, samhälle, normer och värderingar samt förklara detta samspel i rums- och tidsperspektiv
- Utifrån didaktiska överväganden diskutera, motivera och visa hur goda lärandesituationer skapas
- beskriva och analysera hur frågor inför livet tar sig uttryck och gestaltas i människors tro, livsåskådning och ideologi samt reflektera över egna och andras värderingar
- förstå betydelsen av demokrati i skola och samhälle och vidare hur detta uttrycks i normer och regelverk samt ha förmåga att kritiskt granska aktuell samhällsdebatt såsom den speglas i tryckta publikationer och digitala medier
- analysera konsekvenserna av såväl kultur-som naturgivna förutsättningar för människans levnadsvillkor
- med stöd i arkeologiska och historiska framställningar redogöra för utvecklingslinjer och människors förändrade levnadsvillkor under olika perioder, särskilt i svensk och nordisk kontext, samt analysera hur historisk kunskap skapas och ordnas utifrån tolkning av minnen och kvarlevor
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, praktiskt kreativt arbete, självstudier, arkiv- och studiebesök samt fältarbete. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbeten och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Studenterna examineras enligt tvåprovkoder där en omfattar 6hp och andra 9hp.
Skriftlig prestation, 6 hp
Gruppredovisning: Utifrån vald livsåskådning presenterar och reflekterar studenten i samarbete med övriga gruppmedlemmar över livsfrågor samt synliggör och analyserar existentiella frågor och teoretiska begrepp. Examinationen sker dels skriftligt individuellt och muntligt i grupp, där såväl gruppens som individens prestationer bedöms.
Tentamen: Individuell tentamen som visar på förmågan att utifrån kvarlevor redogöra för utvecklingslinjer och levnadsvillkor i ett historiskt perspektiv.
Muntlig prestation, 9 hp
Rollspel: Från givet dilemma ska studenterna i grupp klargöra en vald samhällsaktörs intresse. Varje grupp redovisar konsekvensen av lösningsförslag utifrån aktörens perspektiv på lång och på kort sikt. Såväl gruppens som individens prestationer bedöms.
Gruppredovisning: Med hjälp av geografiska begrepp, bilder och modeller gestaltar och förklarar studenten i samarbete med övriga gruppmedlemmar endogena och exogena processer som tydliggör sambanden mellan mänsklig verksamhet och naturförutsättningarna. Såväl gruppens som individens prestationer bedöms.
Fältarbete: Ur ett rums- och tidsperspektiv förklarar studenten samspelet mellan människa, natur, samhälle, normer och värderingar. Examination sker gruppvis i fält.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget VG på hel kurs krävs betyget VG på båda kursdelarna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Berggen, Lars & Greiff, Mats (2009). En svensk historia från vikingatid till nutid. Lund: Studentlitteratur (327 s)
Björk, Lena (2003). Vibrerande urtid. En upptäcktsresa genom Skånes årmiljoner. Malmö: Corona (101 s)
Karlsson, Lars-Olof, Åkerblom, Lars & Barnes, Cecilia (red.)(2004)Gleerups stora skolatlas. Malmö: Gleerups.
Lieberg, Mats, de Laval, Suzanne & Åkerblom, Petter (red.)(2010). Den lärande staden. 1.uppl. Umeå:Borea (270s)
Lindström, Dag (2004). Forntid i Sverige - en introduktion. Stockholm: Natur och kultur (125 s)
Lundqvist, Jan (4:e uppl. 2006). Geologi - processer - utveckling - tillämpning. Lund: Studentlitteratur (valda delar, ca 150 s)
Lövstedt, Malin (red) Religionsdidaktik: Mångfald, livsfrågor och etik I skolan, Lund: Studentlitteratur (219 s)
Nigosian Solomon, A 2008 World Religion: A historical Approach (4 th edition). Boston: Bedford /St Martin’s (576 s)
Petersson, Olof (2009). Vår demokrati. 1. uppl. Stockholm: SNS förlag (ca 200s.)
Rosenblad, Dorothea & Rosenblad, Fanny (2004). Samma rötter. Abrahams barn i tre religioner. Uppsala: Fondi förlag (176s.)
Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten (2009). Plats - identitet - lärande: närområdesstudier i skolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (256s.)
Språkrådet, Svenska skrivregler (2008). Stockholm: Liber
Stephansson, Ove & Beckman, Mona (1988). Jord, berg, luft, vatten: elementa. 1. uppl. Stockholm: Utbildningsradion (UR) (127s.)
Icke tryckta källor, Internet:
www.skolverket.se
Skolverket: http://www.skolverket.se, Aktuella styrdokument
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.