Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Farmaci: Författningar, egenvård och rådgivning
Engelsk benämning
Pharmacy: Ordinance, Self-Care and Counselling
Kurskod
RP153A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-05-04
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst godkända resultat från kurserna i studieår 1 och 2 inom programmet eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Farmaci
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets femte termin.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin kompetens om hur man tar fram ett vetenskapligt grundat underlag för rådgivning inom egenvårds- och läkemedelsområdet och hur detta kan tillämpas inom apoteksverksamhet samt inom hälso- och sjukvård. Dessutom hur ledarskapet kan användas för att förbättra ovanstående samt vilka författningar som styr apoteksverksamheten.
Innehåll
I kursen behandlas författningar som styr apoteksverksamheten. Rådgivning till apotekskunder och vilka produkter som finns tillgängliga för egenvård. Fokus ligger på hur rådgivning och egenvård kan utformas för att ge maximal nytta för kunder och patienter baserat på deras individuella förutsättningar. Kunskaperna tillämpas i praktiska övningar där studenten tränar sig i att använda tekniker för bl.a. motiverande samtal. Kursen behandlar också vilka produkter som finns tillgängliga för egenvård som t.ex. kosttillskott, naturläkemedel och receptfria läkemedel. Slutligen behandlas ledarskapet och dess betydelse för verksamhetens utveckling och resultat.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för vilka författningar som styr apoteksverksamheten,
2. förklara grunderna inom beteende- och kommunikationsvetenskapen, samt redogöra för hur motiverande samtal kan användas för att förbättra behandlingsinsatser,
3. redogöra för tillgängliga egenvårdsprodukter och de som, i enlighet med principerna för evidensbaserad medicin, har dokumenterad nytta,
4. kommunicera nytta och risker med läkemedelsbehandling till en apotekskund,
5 redogöra för hur man erbjuder apotekskunden råd om egenvård, självmedicinering och livsstilsfaktorers inverkan på hälsan samt vilka egenvårdsinsatser som är lämpliga för den enskilde kunden,
6. redogöra för ledarskapsteorier och ledarskapets betydelse för en verksamhets resultat, och
7. analysera den egna professionens betydelse och sin egen roll i mötet med apotekskunder.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i huvudsak i form av seminarier, föreläsningar, gruppövningar och demonstrationer. Lärandemål 1, 2, 3, 6 och 7 kopplas till föreläsningar och seminarier, lärandemål 2, 4, 5 och 6 dessutom till demonstrationer och gruppövningar.
Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Seminarier är obligatoriskt. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras med individuell skriftlig tentamen. Lärandemål 2 samt 4-7 examineras genom individuella skriftliga och muntliga examinationer. Fokus i bedömningarna är evidensbaserad rådgivning till den enskilda kunden. Bedömningskriterier för respektive examination finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
FASS. Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se (senaste upplagan).
Larsson I, Rahle Hasselbalch L, Palm L (2008) Patientkommunikation i praktiken – information, dialog, delaktighet. Norstedts Akademiska förlag, Stockholm. 205 s.
Läkemedelsboken, Läkemedelsverket (senaste upplagan).
Marklund B (2008). Symtom Råd Åtgärd (upplaga 9). Studentlitteratur Lund. 427 s.
Rollnick S, Miller WR, Butler CC (2009). Motiverande samtal i hälso- och sjukvård, Studentlitteratur Lund. 274 s.
Kompendier utdelas under kursens gång.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ kursvärdering (temperaturtagning) genomförs efter halva kursen. Denna sammanställs samt återkopplas skriftligt och muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna skriftligt och muntligt under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.