EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2024

Kursplan hösten 2024

Benämning

Farmaci: Patologi och farmakologi

Engelsk benämning

Pharmacy: Pathology and Pharmacology

Kurskod

RP132A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska och engelska.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2024-11-11

Fastställandedatum

2023-11-21

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända kurser och delkurser omfattande minst 45 hp från studieår 1.

Huvudområde

Farmaci

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska kunna utveckla kompetens att bedöma och värdera patobiologiska aspekter och farmakologiska metoder samt resultat som dokumenterats vid utveckling och användning av läkemedel.
I kursen integreras studentens kunskaper inom fysiologi, cellbiologi, immunologi och kemi med farmakologi och patobiologi genom tillämpning på utvalda sjukdomstillstånd. Farmako-logiska begrepp och mekanismerna bakom läkemedelsverkan behandlas. Kursen inleds med en introduktion till farmakokinetiska och farmakodynamiska grundprinciper. En genomgång av grundläggande farmakologiska begrepp samt principerna för administration, absorption, distri-bution, metabolism och elimination (ADME). Kursen fortsätter därefter med teman som be-handlar ett urval av sjukdomstillstånd samt grundläggande principer för testning av farmako-logiska effekter i olika modeller. Detta sker i ett så brett perspektiv som möjligt där bakomlig-gande orsaker, symtom, farmakologisk och icke-farmakologisk behandling samt etiska ställ-ningstaganden diskuteras. Farmakokinetiska och farmakodynamiska egenskaper, inklusive verkningsmekanismer samt aspekter gällande kontraindikationer, interaktioner, graviditet, am-ning och biverkningar för de avhandlade substanserna diskuteras översiktligt.

Lärandemål

Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för patologiska, farmakodynamiska och farmakokinetiska grundprinciper samt utföra enklare beräkningar inom dessa områden,
2. formulera hypoteser kring patologiska orsaker för sjukdomar och den farmakologiska be-handlingen av dessa,
3. bedöma för- och nackdelar med olika typer av farmakologisk intervention,
4. bedöma kvaliteten i dokumentationen för utvalda läkemedel, och
5. redogöra för behovet av dokumentation av vetenskaplig verksamhet

Arbetsformer

Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Arbetsformerna med koppling till samtliga lärandemål består av föreläsningar, litteraturstudier, gruppövningar, seminarier, skriftliga och muntliga redovisningar och inlämningar. Närvaro är obligatorisk vid seminarier.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-4 examineras genom en individuell skriftlig examination samt inlämningsuppgif-ter och muntliga presentationer. Fokus vid bedömningarna ligger på studentens förmåga att redogöra för patologiska, farmakodynamiska och farmakokinetiska grundprinciper. formulera hypoteser kring patologiska orsaker för sjukdomar och den farmakologiska bedömningen av dessa samt bedöma för -och nackdelar med farmakologisk intervention vid sjukdomar. Detta för att kunna bedöma kvaliteten i dokumentation om effekter av läkemedel. Lärandemål 5 examineras som inlämningsuppgift och muntlig presentation. Fokus i bedömningarna ligger på studentens förmåga att identifiera, sammanställa och presentera vetenskaplig metodik inom ämnesområdet. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid.
För betyget G på kursen krävs godkänt på den individuella skriftliga examinationen, godkänt på inlämningsuppgifter och muntliga presentationer samt att alla obligatoriska moment är upp-fyllda. För betyget VG krävs dessutom betyget väl godkänt på den individuella skriftliga ex-aminationen samt på minst en inlämningsuppgift. Kriterier för bedömning finns i studiehand-ledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstill-fällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat

Kurslitteratur

Eriksson T, Midlöv P (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Studentlitteratur, Lund. 300 av 622 s.
Kompendier och artiklar delas ut under kursen ca 50s.
FASS, (senaste upplagan) Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.