EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2017

Kursplan våren 2017

Benämning

Farmaci: Farmaceutisk analytisk kemi samt professionell utveckling

Engelsk benämning

Pharmacy: Pharmaceutical analytical Chemistry

Kurskod

RP123A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2017-05-01

Fastställandedatum

2016-02-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 4. Eller: Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik D.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 11/A11.

Huvudområde

Farmaci

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets andra termin.

Syfte

Studenten ska utveckla teoretiska och praktiska kunskaper i analysmetoder inklusive bioanalysmetoder relevanta för analys av läkemedel. Det övergripande målet för kursen är att studenten ska kunna bedöma, värdera och kritisera metoder och resultat som dokumenteras vid utveckling av läkemedel som relaterar till analytisk kemi.
Vidare att bredda och fördjupa sig inom yrkesrollen med inriktning på att läsa och förstå dokumentation och information om läkemedel.

Innehåll

Kursen består av två delkurser:
Delkurser

1. Professionell utveckling, 3 hp

Delkursens innehåll

I delkursen breddas och fördjupas studentens kunskaper och färdigheter inom området klinisk farmaci, läkemedelsutveckling, dokumentation och information. I kursen fördjupas patientfallen som underlag för läkemedelsgenomgångar. De läkemedel som introduceras termin 1 används för att vidare belysa utvecklingsprocessen av ett läkemedel.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. Läsa, tolka och använda dokumentation och information om läkemedel, och
2. Beskriva hur potentiella läkemedelsrelaterade problem kan identifieras genom läkemedelsgenomgång.

Delkursens arbetsformer

För att studenten ska uppnå lärandemål 1 och 2 genomförs föreläsningar, egna studier av litteraturen och patientfallen, gruppövningar, muntliga och skriftliga redovisningar, som syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatoriskt vid redovisningar. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid.

Delkursens bedömningsformer

Lärandemål 1 och 2 examineras genom individuella muntliga och skriftliga redovisningar. Fokus i bedömningen baseras på korrekt tolkning och användning av information om läkemedel. Bedömningskriterier för examinationerna finns i studiehandledningen.

2. Analytisk kemi, 4.5 hp

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas teorier och metodiker som belyser extraktion samt kromatografi och spektrometri av läkemedelmolekyler. Vidare diskuteras kvalitativ och kvantitativ analys relaterat till genomgångna metodiker.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva olika tekniker för identifiering och kvantifiering av läkemedelsmolekyler,
2. kvalitetssäkra analysmetoder,
3. redogöra för principerna kring kromatografiska, spektroskopiska och elektrokemiska metoder, och
4. planera och självständigt genomföra analyser samt bearbeta och kritiskt granska analysresultat.

Delkursens arbetsformer

För att studenten ska uppfylla lärandemål 1-3 genomförs föreläsningar, egna studier av litteraturen, reflektion i studiegrupper där den teoretiska bakgrunden behandlas. Lärandemål 4 stöds genom laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är seminarier och laborationer.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid . Dessutom erbjuds ett nytt laborationstillfälle när examinator/lärare bedömer vilken tid som är lämplig till omlaboration.

Delkursens bedömningsformer

Lärandemål 1-3 examineras i form av en skriftlig individuell uppgift. Lärandemål 4 bedöms utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända. Fokus i bedömningarna ligger på att utifrån förståelse av de bakomliggande principerna kunna identifiera en lämplig analysmetod för en given läkemedelsmolekyl, samt att bedöma tillförlitligheten av resultatet. Bedömningskriterier för examinationer finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur och övriga läromedel

1. Professionell utveckling, 3 hp

Cipolle B, Strand L, Morely P: Pharmaceutical Care Practice. McGraw-Hill Companies Division, Third ed 2012. 73 av 697 s.
Eriksson T. Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Rapport nr 25 2014. 121 s.
MedCULwww.med.lu.se/medcul.

2. Analytisk kemi, 4.5 hp

Sutton,R. Rockett,B W. Swindells, P G. (2009) Chemistry for the Life Sciences (upplaga 2) CRC Press Inc. 266 s.
Wilson, K, Walker, J. (2010) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular
Biology (upplaga 7). New York: Cambridge University Press. 100 av 759 s.
Kompendium: Mätvärden och osäkerhetsanalys 50 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar 30 s.

Kursvärdering

En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens/delkursens slutförande (i samtliga delkurser). Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna skriftligt och muntligt under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga för studenterna samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.