Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Pedagogik: Yrkeskunnandets kunskapsteori och didaktik
Engelsk benämning
Education: The Epistemology and Didactics of Vocational Knowing
Kurskod
PY602G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-11-30
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: PY601G Pedagogik: Yrkeskunnande och pedagogik (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Pedagogik
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i masterprogrammet Pedagogik och yrkeskunnande.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om yrkeskunnandets kunskapsteori och didaktik för att kunna planera och analysera utbildningsinsatser vid olika former av yrkesutbildningar.
Innehåll
I kursen behandlas kunskapsteorier utifrån deras historiska utveckling till nutida operationaliseringar. Särskilt behandlas yrkeskunnandets tysta dimensioner av så kallad praktisk kunskap samt etiska dilemman med koppling till yrkes- och yrkeslärandesituationer. I relation till yrkeskunnandets olika kunskapsformer diskuteras och problematiseras didaktiska teorier och deras implikationer i formella utbildningssituationer, såväl inom skolbaserad som arbetsplatsförlagd utbildning. Utifrån ovanstående innehåll analyserar studenterna med utgångspunkt i sitt eget yrkesämnesområde olika undervisningsupplägg och uppgifter inom ramen för olika yrkesutbildningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utifrån vetenskapshistoriska perspektiv kritiskt redogöra för och problematisera centrala kunskapsteoretiska begrepp, i synnerhet relationerna mellan kunskapers förståelse-, färdighets- och värdebaserade dimensioner
- redogöra för historiska och nutida förståelser av olika kunskapsformer och etiska förhållningssätt samt problematisera deras betydelser för yrkeskunnandets innehåll och yrkeslärandets processer
- identifiera, beskriva och problematisera olika yrkeskunnandens olika utvecklings- och lärandeprocesser ur ett yrkeslivsperspektiv
- identifiera och beskriva dilemman som kan uppstå inom utbildningsinstitutioner då "tysta" dimensioner av olika yrkeskunnandens innehåll och läranderesultat förväntas formaliseras i verbalspråk, samt ge förslag på hur dessa dilemman kan hanteras
- med stöd i en yrkesutbildnings formella styrdokument analysera yrkesämnesinnehåll och kunskapskrav
- analysera samt didaktiskt argumentera för undervisnings- och provuppgifter i eget yrkesämne med stöd i lärande- och bedömningsteori
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och workshops.
Obligatoriska moment anges i samband med kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1: Paper och muntlig redovisning (Paper and Oral Presentation) 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Paper och muntlig redovisning (Paper and Oral Presentation) 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4, 5 och 6.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs Väl Godkänd på båda proven.
Kurslitteratur
Bornemark, Jonna & Svenaeus, Fredrik (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap? Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 100 s)
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos (Valda delar i samråd med kurslärare ca 150 s)
Evans, Karen, Hodkinson, Phil, Rainbird, Helen & Unwin, Lorna. (2006). Improving Workplace Learning. London: Routledge. (228 s.)
Fejes, Andreas; Lindberg, Viveca & Wärvik, Gun-Britt (red.) (2017). Yrkesdidaktikens mångfald. Falun: Lärarförlaget. (275 s.)
Hjertström Lappalainen, Jonna (red.) (2015). Klassiska texter om praktisk kunskap. Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare 100 s)
Jönsson, Anders. (2020). Lärande bedömning. (5:e uppl.). Malmö: Gleerups. (181 s.)
Kontio, Janne & Lundmark, Sofia (2021). Yrkesdidaktiska dilemman. Stockholm: Natur & Kultur. (343 s.)
Laurillard, Diana (2012). Teaching as a Design Science. Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology. New York: Routledge (255 s.).
Polanyi, Michael (1966). Den tysta dimensionen. Göteborg: Daidalos. (132 s.)
Rosvall, Per-Åke, Ledman, Kristina, Nylund, Mattias & Rönnlund, Maria. (2020). Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag. Malmö: Gleerups. (160 s.)
Schwab, Joseph (2013). The Practical: A Language for Curriculum. Journal of Curriculum Studies, 45(5), 591-621. (30 s.)
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 75 s.
Relevanta styrdokument och myndighetsmaterial för vuxenutbildning och gymnasial yrkesutbildning tillkommer, ca 100 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.