Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Produktdesign: Forskning genom design
Engelsk benämning
Product Design: Research through Design
Kurskod
PD173A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-11-30
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Minst 45 hp inom huvudområdet Produktdesign.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Produktdesign
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet produktdesign på nivå 61-90 hp och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i produktdesign.
Syfte
Huvudområdet Produktdesign vid Malmö universitet är en del av den kunskapstradition som kommer från en reflekterande designpraktik. Studenten introduceras till forskning genom design, vilken studenten provar i ett mindre utvecklingsprojekt. Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att metodiskt arbeta med beforskande utvecklingsarbete inom produktdesign och till att fördjupa studentens förmåga att självständigt och kritiskt värdera konsekvenser av teoretiska och metodologiska val. Studenten ska även skaffa sig kännedom om akademisk kvalitetssäkringsprocess, samt syftet med och formerna för opponering.
Innehåll
I kursen identifierar studenten ett inom produktdesign relevant problemområde. Studenten skapar en problembeskrivning samt avgränsar en frågeställning. Studenten planerar och motiverar val av teori och experimenterande metod för ett beforskande utvecklingsarbete kopplat till frågeställningen. Studenten söker och väljer relevant litteratur och referensmaterial till sin studie. Studenterna arbetar praktiskt genom att genomföra någon experimentell, empirisk metod. Studenten övar på att analysera och dra slutsatser utifrån resultatet av den empiriska delen, samt förhålla resultatet till sin teori. I kursen ingår självständiga arbetsuppgifter relaterade till studentens utvecklingsprojekt. Varje del i kursen introduceras genom olika undervisningsmoment och kurslitteratur, och studenten har tillgång till handledare genom hela processen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
1. visa kunskap om grundläggande vetenskapsteoretiska, designteoretiska och designmetodologiska resonemang och hur de kopplas till planering och genomförande av ett beforskande utvecklingsprojekt inom produktdesign
2. kunna formulera en problembeskrivning relevant att beforska för en produktdesigner, avgränsa en frågeställning ur denna och välja lämpliga teorier och metoder för att besvara denna
3. visa förmåga att söka och värdera teoretiska och metodologiska källor samt forskningsanknutna referenser för sitt arbete
4. visa kunskap om grundläggande experimentella metoder inom designforskningen och förmåga att genom design genomföra någon experimentell metod som syftar till att beforska en frågeställning inom produktdesign samt kunna analysera och värdera resultatet i förhållande till sin frågeställning och vald teori
5. visa kännedom om akademisk kvalitetssäkringsprocess och visa förmåga att värdera den akademiska kvaliteten hos ett enklare utvecklingsprojekt inom produktdesign samt kunna ge kritisk och konstruktiv feedback i formerna för en opponering
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, övningar, handledningar samt muntlig presentation och opponering och skriftliga inlämningar.
Bedömningsformer
Identifiering och förankring av beforskande utvecklingsarbete inom produktdesign (6hp):
Seminarium och skriftlig uppgift (lärandemål 1, 2, 3)
Forskning genom design och experimentell metod (6hp): seminarie och skriftlig uppgift (lärandemål 4)
Opponering och akademiska kvalitetssäkringsprocesser (3hp): seminarium (lärandemål 5)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Löwgren, J. (2015). Till en designstudent som ska göra examensarbete på kandidatnivå. Kompendium, avdelningen för medie- och informationsteknik. Linköpings universitet: Linköping. http://jonas.lowgren.info/Material/kand_design_kompendium.pdf
Koskinen, I., Binder, T. and Redstro¨m, J. (2008). Lab, field, gallery, and beyond. Artifact: Journal of Visual Design 2 (1), 46–57.
Muratovski, G. (2016). Research for designers. A guide to methods and practice, Los Angeles: SAGE
Rienecker, L. (2014) Att skriva en bra uppsats, uppl3, Lund: Liber
Kurskompendium med exempeltexter från designforskning och exempeluppsatser
Studenten väljer själv relevant, kompletterande litteratur.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).