Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Produktdesign: Designmetodik och yrkesroll
Engelsk benämning
Product Design: Design Methodology and Profession
Kurskod
PD170A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2017-05-31
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Produktdesign
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet produktdesign på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i produktdesign.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska skaffa sig en introduktion till ämnet produktdesign. I designmetodiken lär sig studenten vanligt förekommande metoder inom produktdesign, metoder för idéutveckling och kreativt iterativt arbete. Studenten tränas också i hur skissarbetet är en del av designprocessen och hur det kan användas för idéutveckling och kommunikation. Under kursen introduceras studenten även till verkstadsarbete.
I kursen ges vidare överblick över produktdesignerns olika yrkesmöjligheter och arbetsuppgifter, ämnets historia, nutida och framtida utveckling samt grundläggande designmetodik.
Innehåll
- Designhistoria kopplad till designerns yrkesroll.
- Grundläggande designmetodik och visuell kommunikation av idé och resultat i designprocessen.
- Skissarbete för hand i två och tre dimensioner
- Experimentellt formarbete kopplat till verkstadsteknik och prototyparbete.
- Material och produktionsmetoder, med grundläggande ritteknik
- Akademiskt förhållningssätt
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa kännedom om produktdesignerns yrkesroll och arbetsuppgifter inom olika sektorer och visa förståelse för samhällets utveckling såväl historiskt som i nutid och hur det speglas i yrket och ämnets utveckling.
- Kunna tillämpa grundläggande designmetoder.
- Visa på färdigheter inom tvådimensionella skissmetoder som är lämpliga för att kommunicera sina idéer, tankar och frågeställningar.
- Visa förmåga att genomföra olika typer av tredimensionella skissmetoder som är lämpliga för att kommunicera sina idéer, tankar och frågeställningar
- Visuellt kunna kommunicera resultatet av en designprocess.
- Kunna läsa, reflektera över, diskutera och skriva en akademisk text.
- Visa kunskap om formgivningsprocessen och dess relation mellan funktion, förståelse, form och identitet.
- Visa färdigheter i verkstaden för att kunna utveckla skissmodeller och prototyper i några olika material och metoder.
- Kunna argumentera för valda material och produktionsmetoder.
- Kunna göra en ritning för verkstadsarbete.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, övningar och handledningar
Bedömningsformer
Yrkesrollen i utveckling (3 hp): individuell inlämningsuppgift (lärandemål 1)
Skissteknik (3 hp): individuella inlämningsuppgifter (lärandemål 3)
Projekt A; designmetodik med fokus på skissprocess (9 hp): presentation, gestaltning och dokumentation i grupp (lärandemål 2, 4)
Visuell kommunikation (1,5hp): individuella inlämningsuppgifter (lärandemål 5)
Akademiskt förhållningssätt (1,5hp): individuell inlämningsuppgift (lärandemål 6)
Form (4,5hp): individuella gestaltningar och presentationer (lärandemål 7)
Projekt B; designmetodik med fokus på verkstad och material (6 hp): presentation, gestaltning och inlämningsuppgift i grupp (lärandemål 8, 9)
Teknisk ritning (1,5hp): individuell inlämningsuppgift (lärandemål 10)
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Wikberg Nilsson, Å, Törlind, P., Ericson, Å(2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
- Van Boeijen, Daalhuizen, Zijlstra (2014). Delft Design Guide. BIS
- Thompson, R. (2007). Manufacturing processes for design professionals. Thames & Hudson.
- Rienecker, Lotte & Stray Jörgensen, Peter (2014). Att skriva en bra uppsats. 3., omarb. uppl. Lund: Liber
- Textutdrag från andra läromedel eller digitala läromedel tillgänliggörs i digital form (pdf eller länk) på ITSL av ansvarig lärare.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).