Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2017-08-28

Kursplan med gällandedatum 2017-08-28

Benämning

Produktdesign: Designmetodik och yrkesroll

Engelsk benämning

Product Design: Design Methodology and Profession

Kurskod

PD170A

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2017-05-31

Gäller från

2017-08-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Produktdesign

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet produktdesign på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i produktdesign.

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska skaffa sig en introduktion till ämnet produktdesign. I designmetodiken lär sig studenten vanligt förekommande metoder inom produktdesign, metoder för idéutveckling och kreativt iterativt arbete. Studenten tränas också i hur skissarbetet är en del av designprocessen och hur det kan användas för idéutveckling och kommunikation. Under kursen introduceras studenten även till verkstadsarbete.
I kursen ges vidare överblick över produktdesignerns olika yrkesmöjligheter och arbetsuppgifter, ämnets historia, nutida och framtida utveckling samt grundläggande designmetodik.

Innehåll

  • Designhistoria kopplad till designerns yrkesroll.
  • Grundläggande designmetodik och visuell kommunikation av idé och resultat i designprocessen.
  • Skissarbete för hand i två och tre dimensioner
  • Experimentellt formarbete kopplat till verkstadsteknik och prototyparbete.
  • Material och produktionsmetoder, med grundläggande ritteknik
  • Akademiskt förhållningssätt

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
  1. Visa kännedom om produktdesignerns yrkesroll och arbetsuppgifter inom olika sektorer och visa förståelse för samhällets utveckling såväl historiskt som i nutid och hur det speglas i yrket och ämnets utveckling.
  2. Kunna tillämpa grundläggande designmetoder.
  3. Visa på färdigheter inom tvådimensionella skissmetoder som är lämpliga för att kommunicera sina idéer, tankar och frågeställningar.
  4. Visa förmåga att genomföra olika typer av tredimensionella skissmetoder som är lämpliga för att kommunicera sina idéer, tankar och frågeställningar
  5. Visuellt kunna kommunicera resultatet av en designprocess.
  6. Kunna läsa, reflektera över, diskutera och skriva en akademisk text.
  7. Visa kunskap om formgivningsprocessen och dess relation mellan funktion, förståelse, form och identitet.
  8. Visa färdigheter i verkstaden för att kunna utveckla skissmodeller och prototyper i några olika material och metoder.
  9. Kunna argumentera för valda material och produktionsmetoder.
  10. Kunna göra en ritning för verkstadsarbete.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, övningar och handledningar

Bedömningsformer

Yrkesrollen i utveckling (3 hp): individuell inlämningsuppgift (lärandemål 1)
Skissteknik (3 hp): individuella inlämningsuppgifter (lärandemål 3)
Projekt A; designmetodik med fokus på skissprocess (9 hp): presentation, gestaltning och dokumentation i grupp (lärandemål 2, 4)
Visuell kommunikation (1,5hp): individuella inlämningsuppgifter (lärandemål 5)
Akademiskt förhållningssätt (1,5hp): individuell inlämningsuppgift (lärandemål 6)
Form (4,5hp): individuella gestaltningar och presentationer (lärandemål 7)
Projekt B; designmetodik med fokus på verkstad och material (6 hp): presentation, gestaltning och inlämningsuppgift i grupp (lärandemål 8, 9)
Teknisk ritning (1,5hp): individuell inlämningsuppgift (lärandemål 10)

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Wikberg Nilsson, Å, Törlind, P., Ericson, Å(2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
  • Van Boeijen, Daalhuizen, Zijlstra (2014). Delft Design Guide. BIS
  • Thompson, R. (2007). Manufacturing processes for design professionals. Thames & Hudson.
  • Rienecker, Lotte & Stray Jörgensen, Peter (2014). Att skriva en bra uppsats. 3., omarb. uppl. Lund: Liber
  • Textutdrag från andra läromedel eller digitala läromedel tillgänliggörs i digital form (pdf eller länk) på ITSL av ansvarig lärare.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).