Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Omvårdnad: Examensarbete för Magisterexamen
Engelsk benämning
Nursing: Master's (One-Year) Thesis
Kurskod
OV713A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-10-24
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng samt godkänd kurs OV712A: Omvårdnad: Forskningsmetodik, 7,5 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Omvårdnad mastersprogram. Kursen kan även ges som fristående kurs.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom omvårdnad. Kursen syftar också till att studenten genomför ett examensarbete omfattande 15 högskolepoäng. Examensarbetet baseras på forskningsprocessens alla delar och reflekterar förmåga och färdighet att kunna beskriva samband och relation mellan forskning, beprövad erfarenhet och yrkesutövande.
I kursen ingår en fördjupning av forskningsprocessen och olika metoder för insamling och analys av data behandlas. Därutöver behandlas forskningsetiska aspekter, och även vikten av ett kritiskt analytiskt förhållningssätt och akademiskt skrivande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. differentiera och kritiskt värdera forskningsprocessens olika delar
2. ta ställning till val av forskningsdesign och värdera dess samhälleliga påverkan, forskarens individuella ansvar samt de forskningsetiska principerna av relevans för vald design och för kunskapsutvecklingen inom omvårdnad och medicin,
3. identifiera och självständigt formulera problemställningar av betydelse för omvårdnad,
4. identifiera och värdera sitt behov av ytterligare kunskap för arbetets genomförande och strategier för att kunna inhämta denna,
5. kritiskt bearbeta och sammanställa kunskap inom omvårdnad och medicin, samt även inom andra områden med en begränsad kunskapsbas, inom angivna tidsramar samt med hjälp av adekvata metoder,
6. tillämpa ett fördjupat akademiskt skrivande som kännetecknas av en kritiskt bearbetad och problematiserande text, och
7. konstruktivt motivera till förbättringar både i eget och annan students examensarbete vid opponent- och respondentskap.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form enskilda studier, seminarium, enskild handledning samt handledning i grupp. Undervisningen är övervägande projektorienterad och formas utifrån studenternas tidigare inhämtade kunskaper, färdigheter och erfarenheter. För att studenten skall uppnå lärandemål 1-6 erbjuds metodseminarier vars innehåll därefter kan omsättas av studenten i examensarbetet. Dessutom erbjuds även grupp-och individuellt handledningsstöd. Lärandemål 7 tillämpas vid ett slutseminarium genom ett opponent- och respondentskap. Samtliga seminarier ingår som obligatoriska moment.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-6 examineras i form av ett examensarbete omfattande 15 högskolepoäng. Fokus vid examinationen ligger på den enskilda studentens förmåga och färdighet att logiskt och strukturerat hantera forskningsprocessens alla delar. Bedömningen omfattar både innehåll och form dvs. språk- och referenshantering samt läsbarhet. Bedömningen omfattar också arbetets övergripande relevans i relation till vård och omvårdnad med reflektion om fortsatt behov av ytterligare kunskap inom området. . Lärandemål 7 examineras vid ett opponent- och respondentskap där vikt läggs på den enskilda studentens förmåga att initiera en konstruktiv och kritisk men tillåtande diskussion som fokuserar på övergripande frågor och metodologiska utmaningar. Bedömningen av respondentskap baseras på den enskilda studentens förmåga och färdighet att delta i diskussionen genom att förklara, försvara och motivera sina beslut underbyggt av relevant medicinsk och omvårdnadsvetenskaplig litteratur.
.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras i samråd med examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på opponentskap, respondentskap och examensarbete. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på examensarbetet. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
* markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
*Aveyard H, Sharp P, Wooliams M, (2015) A beginner’s guide to critical thinking and writing. Open University Press. 192s.
*Beauchamp TL, Childress JF, (2019) Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press. 512 s
*Polit, DF, Beck, CT, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 11th rev international edition. Philadelphia: Wolters Kluwer Health . 814s
SBU’s metodbok 2020. https://www.sbu.se/sv/metod/sbus-metodbok/
Övrig relevant metod och vetenskaplig litteratur för enskilt examensarbete tillkommer och bestäms i samråd med handledare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.