Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Omvårdnad med medicinsk vetenskap II med VFU geriatrik och somatisk vård
Engelsk benämning
Nursing and Biomedical Science II with Clinical Practice - Geriatric and Somatic care
Kurskod
OM121B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-11-11
Gäller från
2022-01-17
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 1-30. Kursen ingår i programmets andra termin.
Syfte
Kursen ska leda till att studenten utvecklar kunskap om omvårdnad utifrån kärnkompetenserna avseende ett jämställt hälsofrämjande och förebyggande arbete vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar kunskaper inom handledning. Studenten ska efter avslutad kurs ha kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för att främja en hållbar utveckling.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat på 5 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. Av terminens 20 veckor är 10 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU) (delkurs 2 och 3) där utbildning under kvällar, nätter och helger kan ingå. Sjukdomstillstånd, omvårdnad, omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll diskuteras i förhållande till kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap och kvalitetsutveckling, säker vård och informatik samt i förhållande till jämställdhet och hållbar utveckling.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurserna 2-5 ges betygen Underkänd och Godkänd. Betygen i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledningen). För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd för både tentamen 1 och tentamen 2 i delkurs 1. Kompensation av frånvaro från obligatoriska moment handläggs i samråd med examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges på schemat. Ingen ledighet beviljas under VFU. För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omtentamenstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Kursen består av 5 delkurser:
Delkurser
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 13 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd och dess omvårdnad under ett livsförlopp såväl som vid livets slut. Epidemiologi, etiologi, patofysiologi, symtom, diagnostik, behandlingsstrategier, prevention, prognos och jämställd hälsa behandlas utifrån evidensbaserad kunskap samt beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet integrerat med medicinsk vetenskap. Omvårdnad och omvårdnadsprocessens olika delar diskuteras utifrån kärnkompetenserna.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd under ett livsförlopp såväl som vid livets slut med grund i evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet,
2. redogöra för epidemiologi, etiologi, patofysiologi, symtom, diagnostik och behandlingsstrategier, prevention och prognos för vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd under ett livsförlopp såväl som vid livets slut och i relation till jämställd hälsa,
3. teoretiskt tillämpa omvårdnad utifrån kärnkompetenserna, hälsofrämjande och förebyggande arbete vid vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd under ett livsförlopp såväl som vid livets slut och,
4. identifiera risker och ge exempel på åtgärder för ökad patientsäkerhet i relation till lagar och förordningar kopplade till kursens innehåll.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-4 bedrivs undervisningen i form av föreläsningar egna studier. Patientfall bearbetas enligt casemetodik där omvårdnad och medicinsk vetenskap tillämpas teoretiskt (lärandemål 3). Seminarium med fokus på patientsäkerhet är obligatoriskt (lärandemål 4). Frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras enligt beslut av examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras i form av en individuell skriftlig tentamen 1 och en individuell skriftlig tentamen 2 omfattande vardera 6 hp (sammanlagt 12 hp). Betyg Väl godkänd, Godkänd respektive Underkänd ges (se bedömningskriterier i studiehandledningen). Fokus för bedömning är studentens förmåga att beskriva och redogöra för vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd under ett livsförlopp såväl som vid livets slut samt att teoretiskt tillämpa omvårdnad relaterat till dessa tillstånd. Lärandemål 4 med fokus på patientsäkerhet och relaterade lagar (1hp) examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift för vilken betyg Godkänd respektive Underkänd ges (se bedömningskriterier i studiehandledningen). Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att identifiera risker och åtgärder för ökad patientsäkerhet i relation till lagar och förordningar. För att uppnå betyget Godkänd i delkursen krävs att samtliga obligatoriska moment och examinationer i delkursen är genomförda och godkända. För betyget Väl godkänd krävs även att betyget Väl godkänd uppnåtts på de enskilda skriftliga tentamina.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår 160 timmars VFU inom geriatrisk vård fördelade på fem veckor där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik och vårdhygieniska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö i relation till jämställdhet och hållbarhet diskuteras med fokus på den äldre människan inom geriatrisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. identifiera och beskriva etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer och kunna tillämpa ett professionellt och jämställt förhållningssätt,
2. kommunicera och samverka med patienter och närstående samt planera personcentrerad vård utifrån personens individuella behov baserad på såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
3. utföra och dokumentera omvårdnad, under handledning, med ett patientsäkerhets- och hållbarhetsperspektiv utifrån omvårdnadsprocessen för vårdtagare inom geriatrisk vård i samverkan i team med andra professioner, vårdtagare/patient och närstående,
4. utföra ordinerad medicinsk behandling, medicintekniska arbetsuppgifter under handledning och tillämpa för området aktuella författningar samt kunna hantera informatik i vården, och
5. visa självkännedom och empatisk förmåga, samt kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom geriatrisk vård.
Delkursens arbetsformer
Delkursen omfattar VFU inom geriatrisk vård för att uppnå lärandemål 1-5. För att få delta i verksamhetsförlagd utbildning ska examination Objective Structured Clinical Examination (OSCE) i kurs OM111B eller motsvarande vara genomförd och godkänd. Samtal med äldre vårdtagare utifrån ett personcentrerat perspektiv genomförs. För att träna lärandemål 1 och 2 skriver studenten en individuell reflektion baserat på samtal med äldre vårdtagare med fördjupning i etiska frågeställningar. Uppgiften redovisas under ett reflektionsseminarium. För att träna lärandemål 1 och 3 ska studenten i en strukturerad läraktivitet genomföra nutritionsbedömning vilken redovisas vid utvecklingssamtalet under VFU. Ovan beskrivna moment är obligatoriska. Vid frånvaro från VFU se ovanstående rubrik Rätt till omtentamen. Frånvaro vid reflektionsseminarium kompenseras med tid i VFU och övriga obligatoriska moment kompenseras enligt beslut av examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-5 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom geriatrisk vård (7,5 hp) där fokus för bedömning ligger på kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt som bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formuläret. För att uppnå betyget Godkänd på delkursen krävs att studenten fullgjort 160 timmars VFU samt att samtliga bedömningspunkter i AssCE är bedömda med god förmåga.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår 160 timmars VFU inom somatisk vård fördelade på fem veckor där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik, riskbedömning och vårdhygieniska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö diskuteras i relation till jämställdhet och hållbarhet med fokus på patienten inom somatisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. identifiera och beskriva etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer och kunna tillämpa ett professionellt och jämställt förhållningssätt,
2. kommunicera och samverka med patienter och närstående samt planera personcentrerad vård utifrån personens individuella behov baserad på såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
3. utföra och dokumentera under handledning omvårdnad med ett patientsäkerhets- och hållbarhetsperspektiv utifrån omvårdnadsprocessen för patienter inom somatisk vård i samverkan i team med andra professioner, vårdtagare/patient och närstående,
4. utföra ordinerad medicinsk behandling, medicintekniska arbetsuppgifter under handledning och tillämpa för området aktuella författningar samt kunna hantera informatik i vården, och
5. visa självkännedom och empatisk förmåga, samt kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom somatisk vård.
Delkursens arbetsformer
Delkursen omfattar VFU på somatisk vårdavdelning för att uppnå lärandemål 1-5. För att få delta i verksamhetsförlagd utbildning ska examination (Objective Structured Clinical Examination) OSCE i kurs OM111B eller motsvarande vara genomförd och godkänd. För att träna lärandemål 3 gör studenten en strukturerad läraktivitet där omvårdnad dokumenteras utifrån omvårdnadsprocessens struktur. Uppgiften redovisas muntligt vid ett reflektionsseminarium. Ovan beskrivna moment är obligatoriska. Vid frånvaro från VFU se ovanstående rubrik Rätt till omtentamen. Frånvaro vid övriga obligatoriska moment kompenseras enligt beslut av examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-5 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom somatisk vård (7,5 hp) där fokus för bedömning ligger på kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt som bedöms utifrån AssCe-formulärets kriterier. För att uppnå betyget Godkänd på delkursen krävs att studenten fullgjort 160 timmars VFU samt att samtliga bedömningspunkter i AssCE är bedömda med god förmåga.
4. Läkemedelsberäkning I, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursens omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar, iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tillämpa läkemedelsberäkning gällande enhetsomvandling; relationsberäkning för gällande verksam substans; spädningsberäkningar och/eller infusionshastighet.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar och övningar i läkemedelsberäkning som ger stöd för att uppnå lärandemålet i delkursen.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålet som individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att utföra läkemedelsberäkningar. För godkänt betyg ska samtliga uppgifter vara korrekt uträknade och uträkningarna ska vara redovisade.
5. Handledning II, 1 hp
Delkursens innehåll
Kursen ger en introduktion till grupphandledningens teori och praktik, handledningsprocessens olika faser samt till fenomenologisk empatisk kommunikation. Peer Learning introduceras och strukturerade läraktiviteter och peer assessment avhandlas. Obligatorisk grupphandledning i omvårdnad inleds.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva grupphandledningens teoretiska grunder.
Delkursens arbetsformer
Lärandemålet uppnås genom obligatorisk föreläsning och två obligatoriska grupphandledningstillfällen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för föreläsning eller handledning kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen samt obligatorisk närvaro vid grupphandledning. Fokus för bedömning ligger på studentens förmåga att beskriva grupphandledningens teorier, praktik och processer. Bedömningskriterier presenteras i studiehandledningen (1 hp).
Kurslitteratur
Gemensam kurslitteratur för delkurs 1-3
Bjuväng A, Kjellberg M, Rehle H, Åkesson U, (2014) Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2021) Nya VIPS-boken. Välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet. Lund, Studentlitteratur AB. 296 s.
Ekwall A, Jansson AM, (red) (2016) Omvårdnad & medicin. Lund, Studentlitteratur. 640 s. FASS. Läkemedel i Sverige. Kungsbacka: Läkemedelsinformation AB. Senaste års utgåva.
Heise Löwgren C, (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm, Liber AB.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. 374 s.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
Thoresen H, Simonsen T (Red.), (2021) Illustrerad farmakologi. Lund: Studentlitteratur, 29 s.
Vårdhandboken.
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. 313 s.
Vetenskapliga artiklar som anges i studiehandledningen tillkommer i samtliga delkurser och omfattar ca 100 s.
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 13 hp
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2017) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 703 s.
Ericson E, Ericson T, (2018) Klinisk mikrobiologi. Nacka, Liber. 516 s.
Kumlien C, Rystedt (red), (2016) Omvårdnad & kirurgi. Lund, Studentlitteratur. 536 s.
Lindholm C, Bååth C, (2019) Sår och sårbehandling. I Edberg A-K & Wijk H. (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund, Studentlitteratur. 30 s.
Lindqvist O, Rasmussen BH, (2019) Omvårdnad i livets slutskede. I Edberg A-K & Wijk (Red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund, Studentlitteratur. 45 s.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 7.5 hp
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2017) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 703 s.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 7.5 hp
Ericson E, Ericson T, (2018) Klinisk mikrobiologi. Nacka, Liber. 516 s.
Kumlien C, Rystedt, (red) (2016) Omvårdnad & kirurgi. Lund, Studentlitteratur. 536 s.
4. Läkemedelsberäkning I, 1 hp
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
5. Handledning II, 1 hp
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1.
Sandberg H, (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 359 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att kursvärdering genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.