Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Samverkan i komplexa system
Engelsk benämning
Collaboration in Complex Systems
Kurskod
OL612A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2011-05-19
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Kurserna OL610A Det offentliga ledarskapet 15 hp samt minst 7,5 hp slutförda inom kursen OL611A Organisering i förändring 15 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Ledarskap och organisation
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på avancerad nivå (A1F).
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter rörande samverkan över organisationsgränser och samverkan mellan politiska nivåer inom offentlig sektor. Efter genomgången kurs ska studenten ha utvecklat en djupare förståelse av den komplexitet som samverkan innebär, samt ha utvecklat sin förmåga att arbeta i miljöer som kräver flexibilitet och förhandling.
Innehåll
- Politisk styrning av samverkan
- Ledarskap i samverkansprocesser
- Relationen styrning uppifrån och samverkan på bredden
- Ansvarsfrågor i samverkansprojekt
- Konfliktfyllda situationer i samverkansprocesser
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om när och varför organisationer samverkar
- visa kunskap om och visa förståelse av de problem som samverkan kan leda till och vilka strategier som finns för att bemästra dessa problem
- visa kunskap om ledarskapets roll i samverkansprocesser
- visa förståelse av den politiska styrningens roll i olika samverkansprojekt
- kunna göra bedömningar av organisatorisk samverkan som arbetsmetod
- kunna reflektera kring relationen mellan politiska roller och tjänstemannaroller i samverkansprocesser
- kunna analysera samverkansprojekt i praktiken
- visa förmåga att förhålla sig till olika aktörers förutsättningar för samverkan, exempelvis vad gäller ekonomi, huvudmannaskap, professionell bakgrund, reglering och organisatoriska rutiner
- kunna värdera de förutsättningar för samverkan som politiken ger
- visa förmåga att ta hänsyn till etiska aspekter och offentlig reglering i samverkansprocesser
- visa förmåga att reflektera kring ledares ansvar i samverkansprocesser
Arbetsformer
Arbetsformerna omfattar föreläsningar, lärarledda och studentledda seminarier samt case-arbete som genomförs i grupp.
Bedömningsformer
- Individuell uppgift som redovisas skriftligt (7,5 hp, U/VG) (Lärandemål: 1-4, 6, 8-11)
- Ett individuellt arbete med anknytning till case som redovisas såväl skriftligt som muntligt vid obligatoriskt seminarium, 7,5 hp (UG) (Lärandemål: 2-3, 5, 7-8, 11)
För godkänt betyg på kursen krävs att båda examinationsmomenten är godkända. För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom att det skriftliga individuella uppgiften är väl godkänt.
Kurslitteratur
- Ahrne, G. & Brunsson, N. (2008). Meta-organizations. Edward Elgar, Cheltenham. (187 s) ISBN 978 1 84980 886 6 (paperback).
- Czarniawska, B. (2015) En teori om organisering. Studentlitteratur
- Hedlund, G. & Montin, S. (red). (2009). Governance på svenska. ISBN 978-91-7335-021-1 Stockholm : Santérus Academic Press Sweden. (210 s).
- Löfström, M. (2010). Samverkan och gränser: studier av samverkansprojekt i offentlig sektor. Diss. Göteborgs universitet, Göteborg. (111 s).
Utöver angiven litteratur tillkommer artiklar och avhandlingar.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.