Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Det offentliga ledarskapet
Engelsk benämning
Public Leadership
Kurskod
OL610A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2011-05-19
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Ledarskap och organisation
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på avancerad nivå, A1N.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla förmåga att analysera och kritiskt reflektera över förutsättningar som gäller för grupper och individer i den offentliga organisationen. Kursen syftar till att utveckla kunskap och förståelse av medarbetarskap, ledarskap och grupprocesser. Förmåga att analysera ledarskapets roll i det politiskt styrda offentliga sammanhanget är i fokus. Efter genomgången kurs ska studenten ha en djupare förståelse av ledarskapets roll i ett offentligt sammanhang, samt ha förvärvat redskap att kunna arbeta med grupper.
Innehåll
Kursen omfattar:
- Vad kräver det offentliga sammanhanget, etik och myndighetsutövning
- Ledaren i ett korstryck mellan den politiska styrningen och medborgaren
- Likheter och skillnader i förutsättningar för ledarskap inom privat och offentlig verksamhet
- Grupprocesser i relation till det organisatoriska sammanhanget
- Ledarens roll i policyutveckling
- Case-arbete kring det offentliga ledarskapet
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om:
1. specifika förutsättningar som gäller för offentligt ledarskap i termer av juridisk och politisk styrning
2. handlingsutrymme för ledare inom offentlig sektor
3. grupprocesser och hur grupper påverkar och påverkas av det organisatoriska sammanhanget
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
4. integrera kunskap från olika teoretiska perspektiv för att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer avseende ledarskap i offentliga organisationer
5. analysera ledarskapets roll i förhållande till dels interna utvecklingsprocesser, dels extern påverkan
6. muntligt och skriftligt redogöra för sina analyser av ledarskap i offentliga organisationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
7. förmåga att göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med hänsyn till det demokratiska uppdraget
8. självständigt och reflexivt kunna integrera och tillämpa teoretiska perspektiv på en konkret situation som rör ledarskap i offentliga organisationer
Arbetsformer
Pedagogiken i kursen kännetecknas av ett studentaktivt och erfarenhetsbaserad lärande. Under kursen arbetar studenterna i interdisciplinära grupper med praktiknära fallstudier. Här lär sig studenterna såväl av varandra som av praktikens aktörer. Deltagarnas olika ämnes- och yrkesmässiga bakgrunder utgör en viktig resurs i kursen. Genom att arbeta med fallstudier får studenterna möjlighet att tillämpa ämnesrelevanta teorier och analysera konkreta situationer utifrån olika perspektiv.
Kursen omfattar föreläsningar, lärarledda och studentledda seminarier samt grupparbete.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom
- ett individuellt självständigt arbete som redovisas skriftligt, 7,5 hp (UV), (lärandemål 1,2, 3 och 4) )
- ett individuellt arbete med anknytning till case som redovisas såväl skriftligt som muntligt vid obligatoriskt seminarium, 7,5hp (UG), (lärandemål 5-8)
För godkänt betyg på kursen krävs att båda examinationsmomenten är godkända. För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom att det individuella självständiga arbetet är väl godkänt.
Kurslitteratur
- Bengtsson, H. & Melke, A. (senaste upplagan). Vår offentliga förvaltning, 2 uppl: Samverkan i välfärdspolitiken. Gleerups, Malmö.
- Bergström T. & Eklund, N. (senaste upplagan). Ett annorlunda ledarskap. Studentlitteratur, Lund.
- Cregård A., Berntson, E., Tengblad, S., Andersson, P. & Bejerot, E. (senaste upplagan). Att leda i en komplex organisation: Utmaningar och nya perspektiv för chefer i offentlig verksamhet. Natur och Kultur Akademisk, Stockholm.
- Lennéer Axelson, B. & Thylefors, I. (senaste upplagan). Arbetsgruppens psykologi. 5:e utgåvan. Natur & Kultur Akademisk, Stockholm.
- Lindgren, L. (senaste upplagan). Nya utvärderingsmonstret: Om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn. Studentlitteratur, Lund.
- Svedberg, L. (senaste upplagan). Gruppsykologi: om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur, Lund.
- von Trotta M (2012) Hannah Arendt Zeitgeist Films
Artiklar och texter, tillgängliga via kursens hemsida samt bibliotekets hemsida, tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.