Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Professionella möten - Kundrelationen
Engelsk benämning
Professional Encounters - Customer Relations
Kurskod
OL302F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-09-20
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
FF301F Fastighetsvetenskap: Fastigheter och samhällsbyggnad, FF302F Fastighetsvetenskap: Tjänsteföretagande i fastighetsbranschen, FF303F Styrning av fastighetsföretag, JU107A Juridisk översiktskurs samt OL301F Grundläggande psykologi – mänskliga möten.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Fastighetsförmedling.
Syfte
Kursens syfte är att studenten med hjälp av olika vetenskapliga perspektiv, ska utveckla kunskap om olika förutsättningar för det professionella mötet mellan mäklare och kund. Studenten ska också utveckla kunskap om och förståelse av hur detta möte kan analyseras.
Innehåll
Kursen omfattar:
- professionellt förhållningssätt
- kommunikation – modeller, kontext och nivå
- den inter- och intrapersonella processen
- identitet, självkänsla och värderingar
- kroppsspråket
- samtalet med kunden
- observation som metod
- kvalitativ intervju som metod
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa fördjupad förståelse av processer och förutsättningar som påverkar kommunikation och samspel mellan människor
- kunna redogöra för begrepp inom emotions- och kognitionspsykologi
- visa kunskaper om perceptionspsykologi
- visa förståelse av hur man med hjälp av flera olika vetenskapliga perspektiv kan analysera det professionella mötet mellan mäklare och kund
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna granska och reflektera över sitt eget och andras beteende i det professionella mötet
- kunna analysera det professionella mötet mellan mäklare och kund med hjälp av kvalitativa forskningsmetoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kritiskt kunna förhålla sig till olika slags förutsättningar i det professionella mötet och till sitt eget och andras beteende i detta möte
Arbetsformer
Föreläsningar ca 25 timmar, seminarium ca 20 timmar, handledning ca 3 timmar, samt självstudietid ca 155 timmar.
Bedömningsformer
Individuell hemtentamen, 4 hp, U/G/VG.
Grupparbete ”Observera en visning”, 1 hp, U/G.
Grupparbete ”Första intrycket”, 2,5 hp, U/G.
Krav för godkänd: Godkänd individuell hemtentamen 4 hp, godkänt grupparbete/observation som görs i par 1 hp samt godkänt grupparbete 2,5 hp.
För väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell hemtentamen 4 hp
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Demarais, A. & White, V. (2005). First Impressions: What You Don't Know about How Others See You. Bantam Books.
- Holm, U. (2001). Empati - att förstå andra människors känslor. Natur & Kultur, Stockholm.
- Nilsson, B. & Waldemarson, A-K. (2007). Kommunikation. Samspel mellan människor. Studentlitteratur, Lund.
- Patel, R. & Davidson, B. (2011). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur, Lund.
- Richmond, V., McCroskey, J. & Payne, S. (2003). Nonverbal behavior in interpersonal relations. Prentice Hall.
Artikelsamling (tillhandahålles av kursansvarig)
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.