EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2022

Kursplan hösten 2022

Benämning

Naturorientering, teknik och lärande: Energi och hållbar utveckling

Engelsk benämning

Science Subjects, Technology and Education: Energy and Sustainable Development

Kurskod

NO734B

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Gäller från

2021-05-26

Fastställandedatum

2021-05-26

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förståelse av bedömning och dess funktion att stödja språk- och kunskapsutveckling. Studenten ska även fördjupa sin kunskap inom området energi och hållbar utveckling med avsikt att undervisa i årskurs 4-6.

Innehåll

Kursen behandlar bedömning som en del av undervisningen och som förutsättning för att lärare ska kunna stödja elevers språk- och kunskapsutveckling.
I kursen identifieras frågor kring energisystem och hållbar utveckling ur såväl ett kemiskt som fysikaliskt perspektiv. I kursen behandlas grundläggande programmering och datalogiskt tänkande. Styrteknik i samhället och aktiviteter med programmering i skolår 4-6 diskuteras.
Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  1. diskutera och problematisera olika sätt att bedöma och dokumentera lärande inom naturorienterande ämnen och teknik
  2. bedöma och analysera elevprestationer utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons
  3. beskriva olika energisystem, energitjänster och energiomvandlingar
  4. diskutera aktuella frågor kopplade till hållbarhet med hjälp av naturvetenskapliga begrepp
  5. identifiera och analysera energi- och resursfrågor avseende hållbar utveckling i ett lokalt och globalt perspektiv
  6. programmera för att styra egna tekniska konstruktioner som dokumenteras och värderas

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier, självstudier, studiebesök, experiment, samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriven text (Written Text), 3 hp.
I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig salstentamen (Written Examination), 4 hp.
I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
Prov 3: Muntlig presentation och kompletterande text (Oral Presentation and Complementary Text) 2 hp.
I detta prov examineras lärandemål 6.
Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på Prov 2 samt på Prov 1 alternativt Prov 3.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Allal, Linda (2013). Teachers’ professional judgement in assessment: a cognitive act and a socially situated practice. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 20, 20–34 (15 s).
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer: För lärare F-6 (3:e uppl). Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 3; 45 s)
Areskoug Mats & Eliasson, Per (2017). Energi för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur. (kap. 1, 3-6; 156 s)
Grettve, Anna; Israelsson, Marie & Jönsson, Anders (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 2, 3, 5, 8, 9; 85 s)
Gustafsson, Jan-Eric & Erickson, Gudrun (2018). Nationella prov i Sverige – tradition, utmaning, förändring. Acta Didactica Norge, 12(4), 1-20 (20 s). Tillgänglig på internet.
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber.
(kap. 14, 15 s)
Hirsh, Åsa (2018). Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om lärande. Stockholm: Skolverket. (15 s). Tillgänglig på internet.
Hirsh, Åsa (2018). Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Stockholm: Skolverket. (13 s). Tillgänglig på internet.
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (2017). Utvärdering och bedömning i skolan – för vem och varför? Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 3, 6, 8, 10, 11; 80 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2020). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. 2 uppl. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 5, 6; 49 s)
Klapp, Alli (2018). Betyg – deras funktioner och vad de mäter. Stockholm: Skolverket. (13 s). Tillgänglig på internet.
Kungliga Vetenskapsakademin (2011). Kemi – den gränslösa vetenskapen. (112 s). Tillgänglig på internet.
Shepard, Lorrie A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29, 4-14 (11 s).
Åkerfeldt, Anna; Källander, Susanne & Selander, Staffan (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i grundskolan. Stockholm: Liber. (160 s)
Östklint, Olle; Johansson, Sverker & Anderberg Elsie (2012). Fysik för lärare. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap. 11, 16; 29 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150 s)

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).